Τυπική αναπαράσταση νομοθεσίας
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2012-06-22Συγγραφέας
Παππάς, Θεόδωρος
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Στην παρούσα εργασία γίνεται μια προσπάθεια να απαντηθούν μερικά ερωτήματα που
άπτονται του πεδίου της «Τεχνητής Ευφυΐας» και συγκεκριμένα του θέματος “Law reasoning”
δηλαδή της προσπάθειας αναπαράστασης σε μορφή τυπικής Γνώσης σε υπολογιστικό
περιβάλλον νομοθετικών πλαισίων με στόχο την παραγωγή «νομικής» γνώσης Ο στόχος γενικά
της εργασίας είναι πέρα από την υλοποίηση με τυπική αναπαράστασης γνώσης ενός
«δείγματος» νομοθεσίας η εξέταση εάν μπορεί το σύστημα να αποτελέσει εργαλείο
επιδιόρθωσης του εαυτού του μέσω αναδιοργάνωσης γνώσης στην περίπτωση όπου το
περιβάλλον δημιουργεί γεγονότα που τείνουν να καταργήσουν την αξιοπιστία γνώσης που
παρέχεται με την εμφάνιση φαινομένων πλεονασμού ή συγκρούσεων.. To πλαίσιο νομοθεσίας
που χρησιμοποιήθηκε αφορά τον χαρακτηρισμό επάρκειας φοίτησης σε σχολεία
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα ερωτήματα στα οποία έγινε προσπάθεια να απαντηθούν
είναι:
i. Μπορεί ένα εργαλείο Legal Knowledge Based Systems να βοηθήσει ένα νομοθέτη στην
προσπάθειά του να βελτιώσει ένα νόμο.
Όσον αφορά το συγκεκριμένο παράδειγμα έχουν οριστεί πάνω στο Σύστημα Γνώσης
κάποια ποιοτικά κριτήρια τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το ίδιο το
Σύστημα Γνώσης και να βοηθήσουν στην βελτίωση και την απλοποίησή του. Στο
συγκεκριμένο παράδειγμα πέρα από την ορθότητα και αξιοπιστία της γνώσης εκτιμάται
και το αποκαλούμενο φαινόμενο «πληθωριστικής» ή «πλεονάζουσας» γνώσης το οποίο
ερμηνεύεται ως η κατάσταση κατά την οποία ένας; Μαθητής χαρακτηρίζεται επαρκής
λόγω πολλών διαφορετικών συνθηκών – νόμων.
ii. Μπορεί ένα εργαλείο Legal Knowledge Based System να βοηθήσει ένα οργανισμό στην
προσπάθειά του να εφαρμόσει ένα νόμο.
Το συγκεκριμένο εργαλείο που έχω αναπτύξει υλοποιεί το νομικό πλαίσιο που αφορά την
φοίτηση μαθητών έχοντας την δυνατότητα να παράγει γνώση όσον αφορά τον
χαρακτηρισμό φοίτησης χρησιμοποιώντας γεγονότα που αφορούν βαθμό, διαγωγή,
απουσίες μαθητών καθώς και των υφισταμένων συνθηκών επάρκειας.
3
iii. Πόσο εφικτό είναι να σχεδιαστεί ένα σύστημα Legal Knowledge Based στο οποίο να
μπορεί να μεταβάλλεται η «γνώση» που αφορά του νόμους χωρίς να επηρεάζεται το
σύστημα εξαγωγής «γνώσης» Inference System.
Στο συγκεκριμένο σύστημα υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής της αναπαράστασης των
νόμων που διέπουν τον χαρακτηρισμό φοίτησης χωρίς να επηρεάζεται το σύστημα
εξόρυξης γνώσης χωρίς δηλαδή να χρειαστεί να γίνει τροποποίηση των κανόνων δηλαδή
του «πυρήνα» του συστήματος Γνώσης που περιέχει τα “inference rules”.
iv. Υπάρχουν όρια όσον αφορά την υλοποίηση τέτοιων συστημάτων.
H πολυπλοκότητα και το μέγεθος της πληροφορίας αλλά κυρίως η προσπάθεια τυπική
αναπαράστασης των νόμων που διέπουν το νομικό πλαίσιο σίγουρα θέτουν όρια.
v. Μπορούν να υπάρξουν μετρήσιμα ποιοτικά κριτήρια τα όποια τα συστήματα θα
αξιολογούν για να βελτιώνονται.
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα προτείναμε πέρα από το κριτήριο της ορθότητας όσον
αφορά τον χαρακτηρισμό επάρκειας φοίτησης αξιολογούμε το φαινόμενο εμφάνισης
πλεονασμών όσον αφορά τις συνθήκες που χαρακτηρίζουν επαρκή ένα μαθητή