Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, μορφές, αιτίες και αντιμετώπιση
Abstract
Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια γνώριμη σε όλους μορφή επιθετικής συμπεριφοράς. Οι περισσότεροι ενήλικες μπορούν να θυμηθούν κατά τα σχολικά τους χρόνια επεισόδια με αυτούς ως θύματα, θύτες ή παρατηρητές. Τότε όμως όλα αυτά ήταν αθώα πειράγματα που κανένας δεν θυμόταν την επόμενη μέρα, κομμάτι των παιδικών κοινωνικών σχέσεων και φυσιολογική διαδικασία για την ανάπτυξη των παιδιών.
Στη σημερινή εποχή
ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και η κοινωνία. Η μορφή αυτή της ενδοσχολικής βίας έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο κοινωνικό φαινόμενο και θεωρείται ως η πιο κυρίαρχη μορφή νεανικής παραβατικότητας με σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχοσωματική ανάπτυξη και κοινωνικοποίηση του παιδιού.
Σκοπός της παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι η περιγραφή και κατανόηση του φαινομένου μέσα από την συγκριτική μελέτη των πηγών για τα αίτια εμφάνισης του φαινομένου καθώς και τα βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των εμπλεκόμενων μαθητών. Επιπρόσθετα γίνεται παρουσίαση πιθανών μέτρων πρόληψης, μέσα από την ανάλυση των ερμηνευτικών προσεγγίσεων για τα επιβλαβή αποτελέσματά του στην κοινωνία και την παρουσίαση βέλτιστων πρακτικών που ακολουθούνται στην Ευρώπη για αντιμετώπιση του φαινομένου.
Για την εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας χρησιμοποιήθηκε υλικό από πρωτογενείς πηγές όπως έρευνες, έντυπα, δημοσιεύματα καθώς και βοηθήματα που εκδίδονται προς εκπαιδευτικούς και γονείς. Παράλληλα έχει γίνει βιβλιογραφική ανασκόπηση από βιβλία και εγχώριες αλλά και διεθνής μελέτες που αφορούν το φαινόμενο της θυματοποίησης τα τελευταία περίπου είκοσι χρόνια.