Ικανοποίηση ασθενών σε υπηρεσίες υγείας υπό συνθήκες οικονομικής κρίσης
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2016-10-18Συγγραφέας
Λέφα, Βασιλική
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Σκοπός: Ο σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής ήταν να αξιολογηθεί η ικανοποίηση των ασθενών σε υπηρεσίες υγείας υπό συνθήκες οικονομικής κρίσης και συγκεκριμένα στο τμήμα τακτικών εξωτερικών ιατρείων και επειγόντων περιστατικών ενός ελληνικού Γενικού Νοσοκομείου. Τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν ήταν α) η εύρεση του ποσοστού ικανοποίησης των ασθενών που προσήλθαν στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία και επείγοντα περιστατικά του συγκεκριμένου νοσοκομείου, β) η εύρεση των πιθανών παραγόντων που επηρεάζουν την ικανοποίηση των ασθενών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας και γ) η ανίχνευση του βαθμού στον οποίο η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει την ικανοποίηση των ασθενών.
Μεθοδολογία: Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον μήνα Μάρτιο 2016 από ένα τυχαίο δείγμα ασθενών των τακτικών εξωτερικών ιατρείων και επειγόντων περιστατικών του νοσοκομείου. Διαμοιράστηκαν 140 ερωτηματολόγια ενώ συλλέχτηκαν 100. Το ποσοστό ανταπόκρισης των ερωτηθέντων βρέθηκε στο 71,4%. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε για την συλλογή των δεδομένων ήταν η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου, το οποίο καταρτίστηκε με την βοήθεια παρόμοιων μελετών και προσαρμόστηκε για την μέτρηση παραγόντων που δύναται να επηρεάσουν την ικανοποίηση των ασθενών σε περίοδο οικονομικής κρίσης. Για την ανάλυση των αποτελεσμάτων του ερωτηματολογίου χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραμμα SPSS 20.
Αποτελέσματα: Από τους ασθενείς που προσήλθαν στο συγκεκριμένο νοσοκομείο και επισκέφτηκαν το τμήμα των εξωτερικών ιατρείων και επειγόντων περιστατικών το 67% έμεινε από πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένο από τις προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας. Συγκεκριμένα, από τους ερωτηθέντες που προσήλθαν στο νοσοκομείο ως προγραμματισμένο ραντεβού, το 90% έμεινε από πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένο από τις υπηρεσίες του παρόντος τμήματος, ενώ από τους ερωτηθέντες που προσήλθαν ως επείγον περιστατικό το 57,15% έμεινε από πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένο. Από την άλλη πλευρά, για να διαπιστωθούν παράγοντες που ενδεχομένως επηρεάζουν την ικανοποίηση των ασθενών με την χρήση του συντελεστή συσχέτισης Spearman βρέθηκε ότι όσο πιο μεγάλη είναι η ηλικία των ερωτηθέντων, τόσο τείνει η ικανοποίηση τους να αυξάνει. Ακόμη παρατηρούμε, ότι η επιθυμία επίσκεψης στο συγκεκριμένο νοσοκομείο μελλοντικά επηρεάζεται μέτρια και σε αρνητικό βαθμό, από το πλήθος των
8
προηγούμενων επισκέψεων των ερωτηθέντων τον τελευταίο χρόνο. Επιπλέον αξιολογήθηκε η ικανοποίηση των ερωτηθέντων από τις ιατρικές, νοσηλευτικές, διοικητικές, εργαστηριακές υπηρεσίες υγείας, αλλά και η ικανοποίηση τους από το εσωτερικό περιβάλλον του νοσοκομείου. Έτσι λοιπόν, το ποσοστό των ερωτηθέντων που δήλωσαν πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένοι από τις ιατρικές υπηρεσίες ήταν 72,75%, από τις νοσηλευτικές υπηρεσίες ήταν 65%, από τις εργαστηριακές υπηρεσίες 74%, από τις διοικητικές υπηρεσίες 73%, ενώ από το εσωτερικό περιβάλλον του νοσοκομείου ήταν 59,33%. Τέλος, οι απόψεις διίστανται για το κατά πόσο η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει την λειτουργία του συγκεκριμένου νοσηλευτικού ιδρύματος, καθώς το 59% διαπίστωσε ελλείψεις σε αναλώσιμα είδη και το 49% παρατήρησε ελλείψεις σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.
Συμπεράσματα: Η ικανοποίηση των ασθενών από τις υπηρεσίες υγείας είναι εξαιρετικής σημασίας και αυτό εξαιτίας της ιδιαιτερότητας του αγαθού της υγείας. Έτσι λοιπόν, σε περιόδους οικονομικής κρίσης κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική η άμεση λήψη μέτρων από πλευράς νοσοκομείων για την αύξηση της ικανοποίησης των ασθενών, θέτοντας ως στόχο την αύξηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.