Στάσεις των Κυπρίων εκπαιδευτικών απέναντι στη χρήση της κυπριακής και της κοινής νέας ελληνικής στο σχολείο
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2016-09-19Συγγραφέας
Σολωμού, Άννα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα διατριβή εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού προγράμματος «Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. Στην παρούσα εργασία διερευνώνται οι στάσεις των Κυπρίων εκπαιδευτικών απέναντι στην κυπριακή και την κοινή νέα ελληνική στην Κύπρο.
Θεώρησα ιδιαίτερα ενδιαφέρον να διερευνήσω τις στάσεις των εκπαιδευτικών απέναντι στην ΚΝΕ, όσο και απέναντι στην κυπριακή, αφού οι στάσεις των εκπαιδευτικών στο θέμα της γλώσσας είναι ιδιαίτερα σημαντικές, αφού η γλώσσα αποτελεί απαραίτητο μέσο σε κάθε παιδαγωγική προσπάθεια. Επομένως, η διερεύνηση των γλωσσικών στάσεων έχει να προσφέρει τα μέγιστα στην εκπαιδευτική διαδικασία στο σχολείο. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι αμφισβητείται η ικανότητα λόγου/έκφρασης που κατέχουν οι μαθητές και ότι πιστεύεται ότι έχουν μειωμένη επάρκεια στα Ελληνικά, αφού αξιολογούνται με το κριτήριο ενός γλωσσικού κώδικα που δεν είναι η μητρική τους ποικιλία ή τουλάχιστον δεν τους είναι τόσο οικεία, αλλά και το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει ο εκπαιδευτικός και πόσο σημαντική είναι η στάση του απέναντι στη γλώσσα κατά τη διδασκαλία, όπως και το γεγονός ότι η μητρική γλώσσα αντιμετωπίζεται μειονεκτικά σε ένα διδιαλεκτικό περιβάλλον και έχοντας τη γνώμη ότι τέτοια θέματα θα πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη ευαισθησία, αναγνώρισα τη σημαντικότητα να διερευνήσω το θέμα.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή αποτελείται από τέσσερα κεφάλαια. Στο εισαγωγικό πρώτο κεφάλαιο διατυπώνεται το πρόβλημα, η σπουδαιότητα και η αναγκαιότητα διερεύνησής του, καθώς και ο σκοπός της παρούσας έρευνας. Στο δεύτερο κεφάλαιο ακολουθεί η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας. Στο τρίτο κεφάλαιο περιγράφεται η διαδικασία που ακολουθήθηκε για τη διεξαγωγή της έρευνας, με αναφορά στο ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή των δεδομένων
και στα άτομα που αποτέλεσαν το δείγμα της έρευνας. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα αποτελέσματα, όπως αυτά προκύπτουν από την ποσοτική έρευνα, που πραγματοποιήθηκε, καθώς επίσης τα συμπεράσματα και οι προτάσεις στα οποία κατέληξα.
Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για τους σκοπούς της παρούσας έρευνας ήταν ποσοτική. Στην έρευνα συμμετείχαν ογδόντα τέσσερις εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των επαρχιών Λευκωσίας, Λεμεσού, Λάρνακας, Πάφου, Αμμοχώστου. Για τη συλλογή των ερευνητικών δεδομένων της έρευνας στάληκαν ερωτηματολόγια.
Από την έρευνά μου διαπιστώθηκε ότι οι εκπαιδευτικοί είναι θετικοί απέναντι στη χρήση της κυπριακής και αναγνωρίζουν την αξία να χρησιμοποιείται η κυπριακή, εκτός όμως της κύριας εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπου πρέπει να χρησιμοποιείται η ΚΝΕ, ως επίσημη γλώσσα.