Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην περίπτωση της αποκεντρωμένης διοίκησης Μακεδονίας Θράκης
Abstract
Αντικείμενο της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι το επίπεδο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και η ψηφιακή ετοιμότητα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση είναι ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης, μέσω της χρήσης των ΤΠΕ, με στόχο την ικανοποίηση των πολιτών και των επιχειρήσεων. Κατά συνέπεια για να μετρήσουμε το επίπεδο ΗΔ της ΑΔΜΘ, θα έπρεπε να απευθυνθούμε στους πολίτες και τις επιχειρήσεις και να αναζητήσουμε το βαθμό διείσδυσης και αποδοχής των υφιστάμενων ηλεκτρονικών υπηρεσιών της ΑΔΜΘ, αλλά και το βαθμό ικανοποίησης των αναγκών τους. Λόγω του μεγέθους, της διασποράς των υπηρεσιών και των πολλαπλών αρμοδιοτήτων της ΑΔΜΘ, μια τέτοια έρευνα είναι πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατο να πραγματοποιηθεί στα πλαίσια μιας μεταπτυχιακής διατριβής. Γι’ αυτό το λόγo επιλέξαμε να προσεγγίσουμε το θέμα μας, μέσω της βιβλιογραφίας και των πρωτόγεννων πηγών (κατά βάση διαδικτυακών), ενώ παράλληλα ζητήσαμε την άποψη των εργαζομένων στο φορέα, με τη χρήση επιγραμμικού ερωτηματολογίου.
Τα αποτελέσματα της ερευνητικής διαδικασίας κατέδειξαν ένα χαμηλό επίπεδο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, αλλά ένα ικανοποιητικό, αν όχι υψηλό, επίπεδο ψηφιακής ετοιμότητας για την ΑΔΜΘ. Συγκεκριμένα, ο φορέας διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό με υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης και με πολύ καλές ψηφιακές δεξιότητες. Επίσης το επίπεδο και το πλήθος των ΤΠΕ κρίνεται επαρκές. Υστερεί σε θεσμικό επίπεδο, διότι ένα μεγάλο τμήμα των υπηρεσιών της έχει μείνει ανεπηρέαστο από τις διάφορες μεταρρυθμιστικές προσπάθειες, όπως επίσης και σε κανονιστικό, διότι οι διοικητικές διαδικασίες του φορέα δεν έχουν εκσυγχρονιστεί και δεν έχουν προσαρμοστεί στις νέες ΤΠΕ. Παράλληλα παρατηρείται μειωμένη χρήση των διαθέσιμων ΤΠΕ, για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, που σημαίνει ότι απουσιάζει η απαραίτητη βούληση και οι σχετικές αποφάσεις.