Τα υποσελίδια σχόλια στο διδακτικό εγχειρίδιο της Ελένης του Ευριπίδη
Επιτομή
Σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι να αξιολογήσει τη λειτουργία των υποσελίδιων σχολίων στο διδακτικό εγχειρίδιο της Ελένης του Ευριπίδη που διδάσκεται στην Γ΄ Γυμνασίου. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, κύριος στόχος είναι να διερευνηθούν η επάρκεια και η καταλληλότητα των ερμηνευτικών σχολίων ως μέσου για την προσέγγιση του κειμένου στη σχολική τάξη. Το αν ανταποκρίνονται τα σχολικά ερμηνευτικά σχόλια στη φιλολογική έρευνα, στις οδηγίες και τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών, καθώς και αν συμβαδίζουν με τις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές μεθόδους προσέγγισης και ερμηνείας των αρχαίων ελληνικών κειμένων από μετάφραση είναι ορισμένα βασικά ερωτήματα που τίθενται στην έρευνα. Προς αυτή την κατεύθυνση, τα σχόλια έχουν ομαδοποιηθεί σε κατηγορίες καθεμιά από τις οποίες εξετάζεται στη βάση ενδεικτικών παραδειγμάτων μέσα από το υπό εξέταση εγχειρίδιο. Από την εξέταση των υποσελίδιων σχολίων προκύπτει ότι παρέχεται μια ουσιαστική υποστήριξη στη διδασκαλία του κειμένου και στην κατανόησή του από τους μαθητές, σε δυο επίπεδα: πρώτον, τα σχόλια παραθέτουν τις απαραίτητες πληροφορίες για μια αρχική προσέγγιση θεωρητικών ζητημάτων που αφορούν γενικά στο αρχαίο ελληνικό δράμα και στην Ελένη του Ευριπίδη ειδικότερα ͘ δεύτερον, θίγουν σημαντικά θέματα για την ανάγνωση της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας δημιουργώντας ένα προπαρασκευαστικό πλαίσιο για την περαιτέρω επεξεργασία του κειμένου, η οποία υποστηρίζεται στις ενότητες Ας γίνουμε θεατές και Ας εμβαθύνουμε που καταλαμβάνουν την αντικρινή από το κείμενο σελίδα και παρακινούν τους μαθητές να εμβαθύνουν σε θεατρικά και άλλα ερμηνευτικά ζητήματα. Γενικά, αποδεικνύεται ότι ο υποσελίδιος σχολιασμός αποτελεί ένα αναπόσπαστο τμήμα του διδακτικού εγχειριδίου που παίζει υποστηρικτικό ρόλο στην ερμηνεία του κειμένου, ενώ παράλληλα παρέχει στον εκπαιδευτικό ένα χρήσιμο εργαλείο για τη διδασκαλία.