dc.description.abstract | Τα τελευταια χρόνια έχει γίνει αντιληπτό ότι για να θεωρείται μια επιχείτηση βιώσιμη και ισχυρή, δεν αρκεί να στηριζεται στην κεφαλαιακή της επάρκεια, ή στον σύγχρονο εξοπλισμό που τυχόν διαθέτει, αλλά και στην ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού της. Η πρόσφατη εξέλιξη -παγκόσμια οικονομική κρίσξ- δοκιμάζει τις δομές και αντοχές των χωρών, επιχειρήσεων και ανθρώπων.Η κατοχή της πιο πρόσφατης γνώσης, αναδεικνείεται σε σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα. Ένα θεραπευτήριο, ανεξαρτήτως μεγέθους, δραστηριοποιείται σε λενα περίπλοκο και δυναμικά μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Είναι σε συνεχή αλληλεπίδραση και ροή πληροφορίας, τόσο εσωτερικά(ανάμεσα στα διάφορα τμήματα του) όσο και εξωτερικα (πελάτες προμηθευτές, ανταγωνιστές). Η παρούσα εργασία διερευνα τν τρόπο με τον οποίο όλη αυτή η παραγόμενη πληροφορία και γνώση γίνεται κτήμα του προσωπικού. Επίσης εαν αυτή η απόκτηση γνώσης εξυπηρετείται απο την υπάρχουσα δομή ή επιβάλλει αλλαγές στην οργάνωση της επιχείρησης. | el_GR |
dc.description.translatedabstract | During the last years it was made clear that the viability and power of an enterprise is necessarily based not only on its capital adequacy or its modern equipment, but on the quality of its manpower (stuff) too. The recent –in progress- worldwide financial crisis is testing the structures and the resistances of countries, enterprises and people. The most recent knowledge acquisition is elevated to a significant relative advantage.
A hospital (health institute, clinic) regardless of its size operates in a complicated and dynamically changing environment. There is a constant interaction and information flow in the interior (between its various departments) and the exterior (clients, suppliers, competitors, government agencies e.t.c.) as well. The present essay examines the the “modus operandi’’, in order the output information and knowledge to become stuff’s acquisition. Furthermore, it examines whether this knowledge acquisition is served from the structure in existence or it’s necessary to enforce changes on hospital’s organization. At hospital (health institute) “YGEIA”, using a structured questionnaire after sampling with probability, is examined the way of learning of its stuff (ease, difficulty, knowledge diffusion e.t.c.) as well if this way is influenced by the individual position or the scientific capacity. It follows the answers working out using statistics analysis methods with interesting results (outcome). Although the hospital (health institute) “YGEIA” is an organization that encourages the knowledge, it seems to be a lack of homogeneity concerning the knowledge acquisition in relation to the stuff position and scientific capacity. The doctors and the administrative stuff secondarily present statistically relative difference from the nursing stuff on the questionnaire’s basic questions.
Therefore, the challenge for “YGEIA” – and any other health institute – is to develop the kind of organizational changes, that allow the knowledge to become the entire stuff’s acquisition. | el_GR |