Η αξιοποίηση του θεατρικού παιχνιδιού στην περιβαλλοντική αγωγή και την ανάπτυξη των νηπίων
Abstract
Σύγχρονοι παιδαγωγοί και μελετητές έχουν ασχοληθεί εκτεταμένα, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, για το τι ονομάζουμε θεατρικό παιχνίδι στην εκπαίδευση και με ποιους τρόπους γίνεται η επίτευξη και η αξιοποίησή του στον συγκεκριμένο χώρο. Η μεταπτυχιακή διατριβή πραγματεύεται, ακριβώς, αυτό το ζήτημα, καταγράφοντας τις βασικές μεθοδολογικές αρχές που διέπουν το θεατρικό παιχνίδι, ώστε να γίνει ευκολότερα κατανοητό το βασικό μας ζήτημα προς εξέταση: με ποιο τρόπο το θεατρικό παιχνίδι συμβάλει στην ανάπτυξη των νηπίων και πώς, ακολούθως, διαμέσου αυτού του παράγοντα, επιτυγχάνεται η πραγμάτωση της Περιβαλλοντικής Αγωγής στην παιδική ηλικία.
Στη μεταπτυχιακή διατριβή μας απασχόλησαν και απαντήθηκαν τα εξής ερευνητικά ερωτήματα: (1) πώς το Θεατρικό Παιχνίδι συμβάλλει στους διάφορους τομείς ανάπτυξης των νηπίων – γνωστικό, κοινωνικό και αισθησιοκινητικό επίπεδο – και πώς αυτοί με τη σειρά τους μπορούν να συντείνουν στην ανάπτυξη, εμπέδωση και ενδυνάμωση της Περιβαλλοντικής Αγωγής, (2) με ποιο τρόπο είναι δυνατό το Θεατρικό Παιχνίδι να συμβάλει στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης, (3) ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αξιοποίηση του Θεατρικού Παιχνιδιού στην Περιβαλλοντική Αγωγή.
Κατά τη βιβλιογραφική ανασκόπηση εξετάστηκαν και καταγράφηκαν ζητήματα, τα οποία είχαν συναφή σύνδεση με τα ερευνητικά μας ερωτήματα και τα οποία συνέβαλαν άμεσα στη διερεύνηση και απάντησή τους: 1) τι εννοούμε λέγοντας Περιβαλλοντική Αγωγή, 2) πού αποσκοπεί η Περιβαλλοντική Αγωγή στο σχολείο, 3) ποια η συνεισφορά της Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην παιδική ηλικία.
Η μεταπτυχιακή διατριβή καθίσταται ένα σύγχρονο, πολύτιμο, αξιόπιστο και εκπαιδευτικό εργαλείο στον εκάστοτε ή και στον μέλλοντα εκπαιδευτικό, γονέα ή φοιτητή, ειδικά της νηπιακής εκπαίδευσης. Η έρευνα συγκεντρώνει και παρέχει χρήσιμες, παιδαγωγικές πληροφορίες, που αφορούν το Θεατρικό Παιχνίδι, την Περιβαλλοντική Αγωγή και την Ανάπτυξη των Νηπίων, στηριζόμενες σε έγκυρο, επιστημονικό και παιδαγωγικό βιβλιογραφικό υλικό.