Ηγετικό στύλ διευθυντών και επαγγελματικό άγχος εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο
Abstract
Το άγχος αποτελέι μια φυσιολογική λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού καθώς θεωρείται αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης ατόμου-περιβάλλοντος. Στη σύγχρονη εποχή η εμφάνιση όλο και περισσότερων ασθενειών έχει συσχετιστείμε την επίδραση αγχογόνων παραγόντων, αφού ο άνθρωπος φαίνεται να αντιμετωπίζει όλο και περισσότερες καταστάσεις στο περιβάλλον που ζεί και εργάζεται. Το άγχος των εκπαιδευτικών εμπίπτει στη γενική κατηγορία του άγχους που δημιουργείται απο το επάγγελμα και απασχολεί τους ερευνητές παγκοσμίως, λόγω των σοβαρών επιπτώσεων του τόσο στα άτομα, όσο και στους οργανισμούς της εκπαίδευσης. Συνεπως έχοντας υπόψη όλα τα προαναφερθέντα καθώς και το γεγονός ότι η διεθνής βιβλιογραφία παρείχει ενδείξεις συσχέτισης του επαγγελματικού άγχους των εκπαιδευτικών με την ηγεσία των σχολείων, η παρούσα εγασία επιχειρεί τη διερεύνηση πιθανής σχέσης μεταξύ του ηγετικού στυλ των διευθυντών (όπως το αντιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοι) και του επαγγελματικού άγχους των εκπαιδευτίκών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Κύπρου. Η αναγκαιότητα και σημαντικότητα της συγκεκριμένης ερευνητικής προσπάθειας, προκύπτει κυρίως απο την έλλειψη παρόμοιων ερευνών στον κυπριακό χώρο και την ανάγκη για ενίσχυση και βελτίωση της θεωρίας και της πράξης που αφορά την εικαζόμενη σχέση, εντός του συγκειμένου της κυπριακής εκπαίδευσης. Για την απάντηση των ερευνητικών ερωτημάτων η έρευνα υιοθέτησε ποσοτικές μεθόδους συλλογής δεδομένων, με τη χρήση σταθμισμένων ερωτηματολογιων μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου 2009. Συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκε το μέρος της Κλίμακας Μέτρησης Επαγγελματικής Προσαρμογής των Εκπαιδευτικών (Παπάνης & Γιαβρίμης, 2007) που αναφέρεται στο άγχος των εκπαιδευτικών και η ελληνική εκδοχή του ερωτηματολογίου Leadership Orientations των Bolma and Deal (1992) που απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς και διερευνά το ηγετικό στυλ του διευθυντή (Κυθραιώτης 2006). Είχαν σταλεί ερωτηματολόγια σε 69 Δημοτικά Σχολεία που επιλέγηκαν με αναλογική στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε όλες τις επαρχίες της ελεύθερης Κύπρου και επιστράφηκαν συμπληρωμένα 314 ερωτηματολόγια. Για την ανάλυση των ερευνητικ΄ων δεδομένων χρησιμοποπιήθηκε περιγραφική και επαγωγική στατιστική.