Αναδιάρθρωση της δημόσιας υπηρεσίας και μετατροπή της σε ηλεκτρονική δημοκρατία
Abstract
Το θέμα της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι η αναδιάρθρωση της δημόσιας υπηρεσίας μέσα από τη χρήση της ηλεκτρονική διακυβέρνησης με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Στο επίκεντρο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης βρίσκεται ο πολίτης και η αναβάθμιση της ποιότητας εξυπηρέτησής του. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι η εισαγωγή και χρήση των τεχνολογιών της επικοινωνίας και της πληροφορίας στη δημόσια υπηρεσία έτσι ώστε οι κυβερνητικές υπηρεσίες να παρέχονται σε ηλεκτρονική μορφή. Η διατριβή αυτή περιλαμβάνει σχολιασμό των κυριότερων πλεονεκτημάτων αλλά και δυσκολιών που προκύπτουν από την εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Μετά την εκτενή περιγραφή των δημόσιων ηλεκτρονικών υπηρεσιών που υπάρχουν στην Κύπρο, γίνεται ανάλυση των αποτελεσμάτων ενός ερωτηματολογίου που διανεμήθηκε σε εκατόν ερωτηθέντες διάφορων ηλικιών και αφορά τη γενικότερη στάση των Κυπρίων απέναντι στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου και τα δεδομένα της διατριβής χρησιμοποιήθηκαν για να γίνει περιγραφή του εξωτερικού περιβάλλοντος που επηρεάζει τις προσπάθειες εφαρμογής της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με τη χρήση της μεθόδου S.W.O.T. Με αυτό τον τρόπο, εντοπίστηκαν οι κυριότερες ευκαιρίες και απειλές οι οποίες αφού αξιοποιηθούν σωστά από την κυβέρνηση, τότε θα υιοθετηθεί μια στρατηγική η οποία θα συμβάλει τόσο στον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Υπηρεσίας όσο και στην καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
Τα κυριότερα οφέλη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι η μείωση του διοικητικού κόστους της Δημόσιας Υπηρεσίας και των ρυθμών αύξησης του ανθρώπινου δυναμικού της καθώς επίσης και η μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών, η βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησής τους και η μείωση της γραφειοκρατίας. Η ηλεκτρονική δημοκρατία επίσης ενδυναμώνει την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στις δημοκρατικές διαδικασίες. Οι κυριότερες προκλήσεις στο πλαίσιο της εφαρμογής της είναι ο ηλεκτρονικός αναλφαβητισμός των πολιτών και η έλλειψη πρόσβασης στις νέες τεχνολογίες. Αυτές τις προκλήσεις, σε συνδυασμό με την ελλιπή ενημέρωση των πολιτών και την έλλειψη εξοικείωσής τους με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση ώστε να επιτύχει το στόχο της ποιοτικής εξυπηρέτησης του πολίτη.