Τα τέστ προσωπικότητας ως εργαλείο επαγγελματικού προσανατολισμού. Η θεωρία "Holland": Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση RIASEC TEST
Abstract
Σε μια κοινωνία συνεχώς μεταβαλλόμενη όπου οι απαιτήσεις της παγκόσμιας αγοράς εργασίας συνεχώς διαφοροποιούνται και εξειδικεύονται, οι εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου θα κληθούν πολλές φορές να προσαρμόσουν τις επαγγελματικές τους επιλογές εκμεταλλευόμενοι μεταξύ άλλων τις δυνατότητες που προσφέρει η δια βίου εκπαίδευση. Η έννοια του επαγγέλματος δεν αποτελεί αποκομμένη έννοια η οποία απλώς περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο το άτομο εξασφαλίζει οικονομικές απολαβές αλλά αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εικόνας του ατόμου. Η ερώτηση τι επάγγελμα κάνετε; είναι από τις πλέον συνηθισμένες όταν ενήλικες συστήνονται μεταξύ τους. Πολύ περισσότερο από ένα χαρακτηριστικό κοινωνικής ταξινόμησης η καταξίωσης, το επάγγελμα είναι ένας καθοριστικός τροφοδότης συναισθηματικών μηνυμάτων για το άτομο που ασκεί, λαμβάνοντας υπόψη τον χρόνο που κανείς δαπανά εργαζόμενος και την πληθώρα των ανθρώπινων επαφών που συνεπάγεται ο χώρος εργασίας. Σκοπός της παρούσας διατριβής ήταν να διερευνηθεί ο βαθμός διείσδυσης-αποτελεσματικότητας του επαγγελματικού προσανατολισμού και των τέστ προσωπικότητας σε επίπεδο υποψηφίων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η διατριβή αυτή αξιοποιεί την τεχνολογική ανάπτυξη και τη διείσδυση της τεχνολογίας ιστού στη ζωή των μαθητών ώστε να απαντήσει το βασικό ερευνητικό ερώτημα: Κατά πόσον η εμπειρία ενός αυτοματοποιημένου τεστ προσωπικότητας μπορεί να μεταβάλλει τη στάση απέναντι στα εργαλεία επαγγελματικού προσανατολισμού και την επαγγελματική συμβουλευτική. Για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας αναπτύχθηκε ένα ψηφιακό τέστ προσωπικότητας το οποίο ακολουθεί τα πρότυπα του SDS (Self Directed Search). Το τέστ που υλοποιήθηκε και χορηγήθηκε πέτυχε υψηλό βαθμό πρόβλεψης του αντικειμένου των σπουδών των ατόμων που συμμετείχαν, ενώ προσέγγισε ικανοποιητικά την άποψη που οι ίδιοι έχουν για τον εαυτό τους. Η στάση των συμμετεχόντων σχετικά με την επαγγελματική συμβουλευτική και τα εργαλεία της επηρεάστηκε θετικά μετά την συμπλήρωση του τεστ. Η αυτοαντίληψη εμφανίζεται ως κυρίαρχος παράγοντας που οδηγεί στην επιλογή επαγγέλματος ενώ η μέχρι τώρα συνεισφορά της επαγγελματικής συμβουλευτικής και των εργαλείων της, παρά τα ενθαρρυντικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, υστερεί σημαντικά απο το να θεωρηθεί καθοριστικός παράγοντας, για την επιλογή επαγγέλματος.