Η εξέλιξη του Ελληνικού στόλου στην πορεία του χρόνου και η συμβολή της Ελληνικής Ναυτιλίας στην εγχώρια οικονομία
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2016-03-31Συγγραφέας
Παλαιολόγος, Γεώργιος-Ιωσήφ
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η Ελλάδα θεωρείται η ακριτική νοτιοανατολική περιοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι η κοντινότερη είσοδος εμπορευμάτων από την Ανατολή και η γεωγραφική της θέση της δίνει την ευκαιρία για οικονομική ανάπτυξη. Δικαίως θεωρείται από τα ισχυρότερα ναυτικά κράτη της υφηλίου και η εμπορική της ναυτιλία μαζί με τον τουρισμό της, αδιαμφισβήτητα αποτελούν τους στυλοβάτες της εθνικής οικονομίας της.
Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος με διεθνή χαρακτήρα και φυσικά διέπεται από τους δικούς της νόμους, κανονισμούς και συμβάσεις, με τις αποφάσεις να λαμβάνονται σε διεθνές επίπεδο. Τα κεφάλαια της και οι πόροι της αντλούνται από τα διεθνή χρηματιστήρια, ενώ επηρεάζεται άμεσα από τα πολεμικά ή οικονομικά γεγονότα τα οποία συμβαίνουν σε οποιοδήποτε, έστω και απομακρυσμένο, σημείο του πλανήτη. (Γουλιέλμος, 2002)
Η ναυτιλία ακτοπλοϊκή ή ποντοπόρος παρουσιάζει πολύ υψηλά επίπεδα ανταγωνισμού, σε διεθνές επίπεδο, επηρεάζεται δε από παράγοντες γεωγραφικούς, ιστορικούς και οικονομικούς. Ο καταλληλότερος ορισμός της έννοιας της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αναφέρεται στο Rochdale Report του 1970, «Η ναυτιλία είναι μια περίπλοκη βιομηχανία, μέσα στην οποία οι συνθήκες που καθορίζουν τις διαδικασίες σε ένα τομέα της δεν εφαρμόζονται απαραίτητα και σε έναν άλλο της. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να θεωρηθεί ως ένα σύνολο από αλληλοσχετιζόμενες βιομηχανίες». (Πλωμαρίτου, 2006)
Η παγκόσμια ναυτιλία με 60.000 πλοία, μεταφέρει στον προορισμό του με το πιο χαμηλό κόστος το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, δίνει εργασία σε περισσότερους από 1,5 εκατομμύριο εργαζόμενους και είναι ο πλέον φιλικός τρόπος μεταφοράς για το περιβάλλον.
Στην παρούσα εργασία έγινε προσπάθεια να παρουσιαστούν στοιχεία της παγκόσμιας ναυτιλίας, καθώς επίσης και της Ελληνικής και Ελληνόκτητης, παραθέτοντας αρχικά στο 1ο κεφάλαιο ιστορικά στοιχεία της παγκόσμιας και της Ελληνικής ναυτιλίας, καθώς και τις κατηγορίες και τους τύπους των εμπορικών πλοίων.
Ακολουθεί το 2ο κεφάλαιο στο οποίο γίνεται εκτενής αναφορά για την Ελληνική ναυτιλία, την Ελληνόκτητη στο χθες και στο σήμερα. Αναφερόμαστε επίσης σε μια ισχυρή ναυτιλιακή συμμαχία η οποία συντελέστηκε πριν λίγο καιρό και στην οποία μετέχουν και Έλληνες πλοιοκτήτες, καθώς και στην κατάταξη των ναυτιλιακών εταιριών ανά τον κόσμο με βάση τα στοιχεία που δίνει η Lloyd’s List. Δίνονται στοιχεία σχετικά με τα οφέλη της ναυτιλίας στην οικονομία της χώρας και το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με την αναφορά της σημαντικής κρίσης την οποία υπέστη ο κλάδος ειδικά κατά την περίοδο 2009-2010.
Στο επόμενο 3ο κεφάλαιο γίνεται μνεία στον σημαντικό ρόλο της Ελλάδα ως διαμετακομιστικού κέντρου της Ανατολικής Ευρώπης και στο λιμάνι του Πειραιά ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου. Το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με αναφορά στις ναυτιλιακές εταιρείες, που έχουν την έδρα τους στον Πειραιά.