Διερεύνηση του βαθμού ικανοποίησης των ασθενών απο τις παρεχόμενες υπηρεσίες της μονάδας υγείας Π.Ε.Δ.Υ. του Νομού Κιλκίς
Abstract
Σκοπός: Σκοπός της έρευνας ήταν η διερεύνηση του βαθμού ικανοποίησης των χρηστών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες των μονάδων υγείας ΠΕΔΥ σε επίπεδο ενός επαρχιακού νομού. Απώτερος στόχος ήταν αφενός η εξαγωγή συμπερασμάτων για την αποτελεσματικότητα του νέου δικτύου πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και αφετέρου ο εντοπισμός κενών ή δυσλειτουργιών και του αντίκτυπου των μη εφαρμοσθεισών διατάξεων του Ν.4238/14 στον προσανατολισμό του ασθενή, με γνώμονα τη δημιουργία μονάδων υγείας υψηλών προδιαγραφών που να ανταποκρίνονται επαρκώς στις ανάγκες της σύγχρονης πραγματικότητας.
Υλικό-μεθοδολογία: Για τη συλλογή των απαραίτητων πρωτογενών δεδομένων δημιουργήθηκε ερωτηματολόγιο ύστερα από εκτενή βιβλιογραφική ανασκόπηση. Η έρευνα διεξήχθη, δια της τυχαίας δειγματοληψίας, τη χρονική περίοδο από Ιούνιο έως και μέσα Αυγούστου 2015 και το δείγμα αποτελείτο από 181 άτομα, ηλικίας άνω των 18 ετών, που ήταν χρήστες των υπηρεσιών της μονάδας υγείας ΠΕΔΥ Κιλκίς κατά το τελευταίο έτος.
Αποτελέσματα: Το επίπεδο συνολικής ικανοποίησης (48,6%) βρέθηκε εμφανώς χαμηλότερο σε σχέση με παρόμοιες έρευνες, με τη μονάδα υγείας ΠΕΔΥ να βρίσκεται στη δεύτερη θέση προτίμησης δομών ΠΦΥ. Κατόπιν διενέργειας πολυμεταβλητής γραμμικής παλινδρόμησης βρέθηκε ότι: α) η αύξηση της βαθμολογίας ικανοποίησης από τον χρόνο αναμονής ραντεβού και εξέτασης σχετίζονταν με τους έγγαμους, β) η αύξηση της βαθμολογίας ικανοποίησης από τους ιατρούς σχετίζονταν με την αύξηση της ηλικίας και τη μείωση του μορφωτικού επιπέδου και γ) η αύξηση της βαθμολογίας συνολικής ικανοποίησης σχετίζονταν με την αύξηση της ηλικίας, την αύξηση της βαθμολογίας ικανοποίησης από τους χρόνους αναμονής, την αύξηση της βαθμολογίας ικανοποίησης από τους ιατρούς και την αύξηση της συχνότητας σύστασης της μονάδας σε οικεία πρόσωπα. Στο πλαίσιο της δικτύωσης βρέθηκε ανεπαρκής διασύνδεση τόσο μεταξύ των ομοειδών επιπέδων φροντίδας εντός και εκτός του δικτύου όσο και στα ανώτερα επίπεδα φροντίδας, μειωμένη συχνότητα χρήσης της μονάδας, στροφή των χρηστών σε ιδιωτικές δομές ΠΦΥ και ελλιπής πληροφόρηση σχετικά με τους δικαιούχους των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας της μονάδας.
Συμπεράσματα: Διαπιστώνεται σαφές περιθώριο βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας της μονάδας που αναδεικνύει την ανάγκη δράσεων σε δύο στοχευμένους άξονες:
α) εγκαθίδρυση νέου ασθενοκεντρικού δικτύου ΠΦΥ μέσω της επέκτασης του ήδη υπάρχοντος και στις ιδιωτικές δομές με ιστό διασύνδεσης τον οικογενειακό ιατρό και μοντελοποίηση της πορείας του ασθενούς με έμφαση στην πρόληψη και την αυτοφροντίδα, την περαιτέρω μηχανογράφηση των υπηρεσιών, τις δράσεις ενημέρωσης των χρηστών και τη διείσδυση σε κενά της αγοράς υγείας και
β) δημιουργία σχετικού μοντέλου αξιολόγησης του νέου δικτύου βασιζόμενου στον συνδυασμό ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών ώστε να λαμβάνει υπόψη του μακροσκοπικά, εξατομικευμένα και συστημικά την κάθε δομή υγείας.