Μπορεί μια νέα οδική όδευση να επηρεάσει με αειφορικό τρόπο μια περιοχή;
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2016-03-18Συγγραφέας
Χριστοφόρου, Ανδρονίκη
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η διάνοιξη νέων οδών είναι απαραίτητη στην σύγχρονη εποχή που ζούμε γιατί μέσα από αυτή επιταχύνεται η οικονομική, κοινωνική και οικιστική ανάπτυξη μιας περιοχής. Όσο όμως αυξάνεται το οδικό δίκτυο τόσο περισσότερο επιβαρύνεται το φυσικό Περιβάλλον. Σε παγκόσμιο, Ευρωπαϊκό αλλά και τοπικό επίπεδο και μέσα από τις Οδηγίες της ΕΕ 27/6/67 και 85/337 ΕΟΚ καθορίζονται αυτές οι επιπτώσεις αλλά και τα μέτρα πρόληψης και μετριασμού των Περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Οι Περιβαλλοντικές επιπτώσεις παρατηρούνται τόσο στο στάδιο κατασκευής όσο και στο στάδιο λειτουργίας μιας οδού. Μερικές από αυτές συνοψίζονται στις επιπτώσεις στο βιολογικό περιβάλλον, στην ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα αλλά κυρίως στον Περιβαλλοντικό Θόρυβο. Ο Περιβαλλοντικός Θόρυβος στο στάδιο λειτουργίας είναι το θέμα με το οποίο ασχολείται η παρούσα Μεταπτυχιακή Διατριβή. Παίρνονται μετρήσεις συγκεκριμένων Περιβαλλοντικών δεικτών των L10 (18h) και Leq (08.00-20.00) από δέκα Οδούς σε λειτουργία στην Κύπρο με διαφορετικά τεχνικά χαρακτηριστικά δηλαδή με δύο ή τέσσερεις λωρίδες κυκλοφορίας, με ηχοπετάσματα ή χωρίς, με φύτευση ή χωρίς. Τα δεδομένα αυτά αφού γίνει ένας πρώτος οπτικός έλεγχος μέσο διαγράμματος του λογισμικού excel στο οποίο φαίνονται στον οριζόντιο άξονα κάθε μία ώρα για ένα εικοσιτετράωρο ενώ στον κάθετο άξονα είναι η μέτρηση του Περιβαλλοντικού θορύβου σε δείκτη Leq σε db (A). Από την ανάλυση αυτή φαίνεται ότι οι δρόμοι με την μεγαλύτερη ηχορύπανση είναι αυτοί που δεν έχουν ηχοπετάσματα ούτε αρκετή βλάστηση, ενώ αξιοσημείωτη παρατήρηση είναι ότι η ηχορύπανση δεν εξαρτάται από τον αριθμό των λωρίδων κυκλοφορίας. Στην συνέχεια με την χρήση του λογισμικού προγράμματος SPSS γίνεται προσπάθεια επιβεβαίωσης της πιο πάνω υπόθεσης.
Αρχικά γίνεται έρευνα επιβεβαίωσης των δεδομένων αν ακολουθούν κανονική κατανομή με το γράφημα Q-Q plot για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε με τα στατιστικά Test. Τα δεδομένα είναι ακουστικές μετρήσεις 10 οδών από ακουστικές μετρήσεις από 85 οδούς της Κύπρου οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για την δημιουργία Περιβαλλοντικών Χαρτών. Οι συγκεκριμένοι οδοί επιλέγηκα με δύο κριτήρια α) να έχουν δύο ή τέσσερεις λωρίδες κυκλοφορίας και β) να έχουν ή να μην έχουν Ηχοπετάσματα και βλάστηση. Σε δεύτερο στάδιο γίνεται ανάλυση των δεδομένων με θηκόγραμμα για δύο περιπτώσεις α) εύρεση των μέσων τιμών των μετρήσεων με Ηχοπετάσματα ή χωρίς και β) εύρεση των μέσων τιμών για την ύπαρξη δύο ή τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας. Ακολουθεί το T-Test που ελέγχει το μέγεθος του Περιβαλλοντικού Θορύβου για δύο περιπτώσεις α) όταν υπάρχουν Ηχοπετάσματα και όταν δεν υπάρχουν και β) όταν οι λωρίδες κυκλοφορίας είναι δύο ή τέσσερεις. Τέλος με το Group Statistics γίνεται σύγκριση της Ηχορύπανσης για τις ίδιες πιο πάνω περιπτώσεις. Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι σε Οδούς χωρίς Ηχοπετάσματα ο Περιβαλλοντικός θόρυβος είναι Leq σε db (A)=67,28 συν, πλην 5,24 ενώ με Ηχοπετάσματα είναι αρκετά μειωμένος με Leq σε db (A)=59,32 συν, πλην 5,24. Ενώ η ύπαρξη δύο ή περισσοτέρων λωρίδων κυκλοφορίας δεν επηρεάζει το μέγεθος του Περιβαλλοντικού Θορύβου ενώ μέσα από την βιβλιογραφική έρευνα επιβεβαιώνεται ότι η ηχορύπανση μειώνεται με την κατάλληλη φύτευση μέχρι και 7 db (Α).
Έτσι καταλήγουμε ως πρότυπη όδευση να χρησιμοποιηθεί η παρά το Γ.Σ.Π με τέσσερεις και πλέων λωρίδες κυκλοφορίας, με Ηχοπετάσματα όπως κρίνεται αναγκαίο μετά από κατάλληλη μελέτη. Ενώ η φύτευση να είναι κατά μήκος της κεντρικής νησίδας και των ερεισμάτων σε διάφορα διαμετρήματα και ντόπιας ποικιλίας.