Το αντίκτυπο της χρήσης ψηφιακών κοινωνικών μέσων και δικτύων στη σύγχρονη οργάνωση
Abstract
Τα κοινωνικά δίκτυα ανέκαθεν αποτελούσαν ένα χρήσιμο εργαλείο για τα μέλη μίας κοινότητας, αφενός για να καλύπτουν τις ανάγκες της επικοινωνίας και της κοινωνικοποίησης τους και αφετέρου για την ανταλλαγή ιδεών και απόψεων αναμεταξύ τους και την εύρεση λύσεων σε διάφορα ζητήματα. Αποτελούσαν για αρκετά χρόνια αντικείμενο μελέτης και έρευνας για την εύρεση των επιπτώσεων που έχουν τόσο στην ζωή των ανθρώπων, όσο και στην απόδοσή τους κατά τις δραστηριότητες, που εκτελούν κατά την διάρκεια της ημέρας.
Η εξέλιξη των τεχνολογιών και η εφαρμογή τους σε διάφορους τομείς της καθημερινότητας άλλαξαν τα δεδομένα όσον αφορά την επικοινωνία και τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Η είσοδος του διαδικτύου και των ψηφιακών κοινωνικών δικτύων κατ’ επέκταση στην ζωή μας έχει οδηγήσει σε αμφιλεγόμενα αποτελέσματα, τα οποία σαφώς επηρεάζουν διάφορους τομείς της ανθρώπινης ύπαρξης.
Στην παρούσα εργασία γίνεται μία αποτύπωση στοιχείων που αφορούν γενικά τα κοινωνικά δίκτυα και ειδικά τα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα και βάσει υπάρχουσας βιβλιογραφίας και προγενέστερων μελετών αποτυπώνονται χαρακτηριστικά για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που προκύπτουν από την χρήση τους. Ο συγκεκριμένος τομέας που διερευνάται στα πλαίσια της παρούσας διατριβής έχει να κάνει με τα αποτελέσματα της χρήσης των ψηφιακών κοινωνικών δικτύων στον οργανωσιακό τομέα. Ειδικότερα, εξετάζεται το επίπεδο χρήσης των ψηφιακών κοινωνικών δικτύων από τους εργαζομένους μιας επιχείρησης, κατά πόσο αυτή η χρήση επηρεάζει την απόδοση ενός εργαζομένου, και εάν στην παρούσα φάση υφίστανται πολιτικές χρήσης των ψηφιακών κοινωνικών δικτύων. Παράπλευρος στόχος της διατριβής είναι να διερευνηθεί εάν και πότε μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός επιβάλλεται να προβεί σε διορθωτικά μέτρα ή σε ενέργειες περιορισμού της χρήσης των ψηφιακών κοινωνικών δικτύων κατά την διάρκεια της εργασίας του εργατικού δυναμικού τους.
Τα αποτελέσματα της διατριβής βασίζονται τόσο σε βιβλιογραφική επισκόπηση όσο και σε πρωτογενή έρευνα με την βοήθεια ερωτηματολογίου. Αντικειμενικός στόχος ήταν η συλλογή δεδομένων και η ανάλυσή τους ώστε να εξαχθούν χρήσιμα και ενδιαφέροντα συμπεράσματα σχετικά με τις συνήθειες των εργαζομένων όσον αφορά τα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα αλλά και τις απόψεις τους σχετικά με την προσωπική τους αντίληψη περί της αποδοτικότητάς τους κατά
iv
την διάρκεια της εργασίας και για το πώς αυτή επηρεάζεται από την χρήση των ψηφιακών κοινωνικών δικτύων.
Η συγκεκριμένη έρευνα επικεντρώθηκε στις Κυπριακές επιχειρήσεις, γεγονός που την καθιστά ιδιαίτερη αφού δεν υπάρχουν πολλές άλλες Κυπριακές έρευνες για το συγκεκριμένο θέμα παρά μόνο Ελληνικές και διεθνείς. Τα αποτελέσματα άλλων ερευνών επιβεβαιώνονται και για τις Κυπριακές επιχειρήσεις εστιαζόμενα στην απόδοση των εργαζομένων, στη χρήση των κοινωνικών δικτύων και στις πολιτικές των επιχειρήσεων. Σε γενικές γραμμές, τα αποτελέσματα της έρευνας είναι ότι σχεδόν όλο το δείγμα γνωρίζει και χρησιμοποιεί τα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα εν ώρα εργασίας. Όσοι χρησιμοποιούν κοινωνικά δίκτυα εν ώρα εργασίας θεωρούν, σε μεγάλο βαθμό, ότι βελτιώνεται η γενική τους απόκριση στην εργασία, είτε λόγω βελτίωσης της ψυχολογίας τους είτε γιατί αποτελούν ένα μέσο που τους βοηθάει να πετύχουν τους εργασιακούς τους στόχους σε καθημερινή βάση.