Κοινωνική οικονομία και κοινωνική επιχειρηματικότητα στο χώρο της υγείας
Abstract
Η δυσοίωνη οικονομική – κοινωνική Ελληνική καθημερινότητα έφερε στο προσκήνιο μορφές εργασίας – αναπτυξιακές συμπράξεις που έρχονται να καλύψουν την ανάγκη για εργασία ατόμων όλων των κοινωνικών κατηγοριών, ατόμων που έχουν περιθωριοποιηθεί και στιγματιστεί. Μια τέτοια μορφή αποτελεί η δομή ΚοιΣπε ΄΄Ψυχαργώ΄΄ Νομού Πρέβεζας όπου παρέχει υπηρεσίες ψυχικής υγείας σε ενοίκους που διαμένουν στους ξενώνες της δομής και σε εξωτερικούς χρήστες. Στόχος αποτελούν η ικανοποίηση των χρηστών με αποτέλεσμα την συνέχιση των παρεχόμενων παρεμβατικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας. Αναμφίβολα η ικανοποίηση των χρηστών από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας αποτελεί ταυτόχρονα αξιολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω της μη διακοπής και ολοκλήρωσης αυτών. Παρατηρώντας τις μελέτες που έχουν διεξαχθεί αξιολογούνται εσωτερικοί και εξωτερικοί κοινωνικο – οικονομικοί παράγοντες που καταγράφουν την ικανοποίηση των χρηστών μέσω της φροντίδας που λαμβάνουν. Έτσι μας δίνεται η δυνατότητα να αξιολογηθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας. Στις αρχές του 1990 η καθηγήτρια ψυχιατρικής Ruggeri διαμόρφωσε ένα ερωτηματολόγιο μέτρησης της ικανοποίησης των υπηρεσιών ψυχικής υγείας που ονομάστηκε VSSS-54. Το κενό στην αξιολόγηση των Ελληνικών παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας κάλυψε η ερευνητική ομάδα της Ιατρικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων όπου μετέφρασε και στάθμισε το εν λόγω ερωτηματολόγιο. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να αξιολογηθούν οι υπηρεσίες υγείας που παρέχονται από τον Κοινωνικό Συνεταιρισμό Περιορισμένης ευθύνης (ΚοιΣπε) ΄΄Ψυχαργώ΄΄ Νομού Πρέβεζας, χρησιμοποιώντας το ερωτηματολόγιο Verona Service Satisfaction Scale VSSS – 54. Στην συμπλήρωση του ερωτηματολογίου VSSS – 54 test συμμετείχαν 24 χρήστες (Ά κατηγορίας), 15 ένοικοι των ξενώνων της δομής και 9 εξωτερικοί χρήστες, όπου αποτυπώνουν την ικανοποίηση τους για τις παρεχόμενες υπηρεσίες ψυχικής υγείας που έλαβαν κατά τον τελευταίο χρόνο. Χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πακέτο SPSS v20 για την ανάλυση των ποιοτικών μεταβλητών (όπως: φύλο, ηλικία, οικογενειακή και εργασιακή κατάσταση, μορφωτικό επίπεδο, καταγωγή, θέση στο ΚοιΣπε) και παρουσιάστηκαν σε πίνακες συχνοτήτων και σχετικών συχνοτήτων. Για την σύγκριση των έξι διαστάσεων ικανοποίησης αναπτύχθηκε ο μη παραμετρικός στατιστικός έλεγχος χ2 του Pearson και student t-test. Το συνολικό μέσο σκορ του VSSS-54 των ενοίκων - χρηστών της δομής είναι 4,11± 0,50 και των χρηστών που δεν διαμένουν στη δομής (εξωτερικοί χρήστες) είναι 4,33±0,39. Η σύγκριση με διαδοχικά t-test δείχνει ότι η διαφορά τους είναι στατιστικά σημαντική (p=0,002). Τα αποτελέσματα αποδεικνύουν την σχέση ικανοποίησης των παρεχόμενων υπηρεσιών ψυχικής υγείας με την συνέχιση και παρακολούθηση των δραστηριοτήτων της δομής ως μέσο ομαλής επανένταξης των κοινωνικά αποκλεισμένων ατόμων.