Τα αρνητικά ηθοτικά επιχειρήματα στις κυπριακές τηλεμαχίες
Abstract
Η παρούσα μελέτη διερευνά τη σχέση του αρνητισμού και του ήθους στη σύναψη του αρνητικού ηθοτικού επιχειρήματος (ad hominem). Ο αρνητισμός, ως φαινόμενο της πολιτικής επικοινωνίας, επιδρά στο ήθος των συμμετεχόντων σε μία συζήτηση. Μορφή ρητορικής στρατηγικής, που στόχο έχει να πλήξει το ήθος του αντιπάλου, είναι τα αρνητικά ηθοτικά επιχειρήματα.
Σύγχρονη έκφανση πολιτικής επικοινωνίας, η οποία συνδυάζει συμμετοχή δημοσιογράφων και πολιτικών, είναι οι τηλεμαχίες. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των υποψηφίων, κατά τη διάρκεια μιας τηλεμαχίας, μπορεί να καταλήξει σε εκατέρωθεν ρητορικές επιθέσεις. Οι προσωπικές επιθέσεις που εστιάζονται στο ήθος του αντιπάλου ή στην προσωπική του κατάσταση οργανώνονται στα αρνητικά ηθοτικά επιχείρημα των οποίων η ανάλυση αποκρυπτογραφεί τις εν γένει στρατηγικές ρητορικής που αναπτύσσουν οι πολιτικοί κατά των αντιπάλων τους.
Η περιπτωσιολογική μελέτη των επτά τηλεμαχιών, των κυπριακών προεδρικών εκλογών, του 2008 και του 2013, με μονάδα καταγραφής τα αρνητικά ηθοτικά επιχειρήματα, συσχετίζει τα αποτελέσματα της κυπριακής εμπειρίας με ευρήματα ερευνών που διενεργήθηκαν στην αλλοδαπή, αναλύοντας ταυτόχρονα το πεδίο της κυπριακής πολιτικής επικοινωνίας.