Σχεδίαση και ανάπτυξη εκπαιδευτικού περιβάλλοντος για την αποφυγή του πλαγιαρισμού (Λογοκλοπής)
Abstract
Σε προηγούμενη εκτεταμένη έρευνα που έχει πραγματοποιήσει σε χώρες μέλη της ΕΕ (http://ippheae.eu) όπου περιλαμβάνονται στοιχεία από το ευρύτερο ελλαδικό χώρο, το φαινόμενο του πλαγιαρισμού παρουσιάζει ανησυχητικά ποσοστά αύξησης. Σε αυτό έχει συμβάλει η ανάπτυξη των τεχνολογικών εξελίξεων στο χώρο της Πληροφορικής και Επικοινωνιών αλλά και η διάδοση των ψηφιακών πληροφοριών. Στα καθ’ ημάς, όχι μόνο δεν υπάρχει ικανοποιητική ενημέρωση των εμπλεκομένων (μαθητών, φοιτητών, εκπαιδευτικών), αλλά δεν ανιχνεύτηκε καμία οργανωμένη προσπάθεια στην Ελληνική γλώσσα. Με βάση τα παραπάνω οδηγηθήκαμε στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού περιβάλλοντος εκπαίδευσης για τον πλαγιαρισμό στην Ελληνική γλώσσα. Το εκπαιδευτικό περιβάλλον αναπτύχθηκε με γνώμονα την κατασκευαστική θεωρία της μάθησης η οποία επιβάλλει την ενεργή συμμετοχή των εκπαιδευομένων με στόχο την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων ενάντια στον πλαγιαρισμό. Επιπρόσθετα έχει γίνει προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί το παιχνίδι ως μέσο επίτευξης των παραπάνω στόχων. Το εκπαιδευτικό περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης συστηματικοποιεί την ενημέρωση και εκπαίδευση όλων των ενδιαφερόμενων φορέων. Επιλέξαμε να είναι ένα περιβάλλον ανοικτής πρόσβασης για να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτό οι ενδιαφερόμενοι ανεξαρτήτου ηλικίας και εκπαιδευτικής βαθμίδας. Το εκπαιδευτικό περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης υποστηρίζει την ανάπτυξη δεξιοτήτων για την αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού με ποικίλα μέσα όπως είναι για παράδειγμα παρουσιάσεις, αυτό-αξιολογήσεις, κάποια παιχνίδια (serious games), οπτικοακουστικό υλικό, κλπ. Αναφορικά με τη δομή του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, το υλικό του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος βασίζεται σε τρεις κυρίως άξονες. Ο πρώτος άξονας επικεντρώνεται στην ενημέρωση σε σχέση για τον πλαγιαρισμό. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζεται η έννοια του πλαγιαρισμού και εξηγείται πότε υπάρχει πλαγιαρισμός. Εξηγούνται τα είδη πλαγιαρισμού και οι συνέπειες του. Τέλος, δίνονται κατευθυντήριες γραμμές για το πώς αποφεύγουμε τον πλαγιαρισμό και πώς ανιχνεύεται ο πλαγιαρισμός. Σε αυτή την κατεύθυνση χρησιμοποιούμε επιλεκτικά την πρόσβαση σε συγκεκριμένα λογισμικά που ανιχνεύουν ομοιότητες μεταξύ κειμένων. Ο δεύτερος άξονας του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος περιλαμβάνει δραστηριότητες αξιολόγησης ή/και αυτό-αξιολόγησης για περαιτέρω αφομοίωση των γνώσεων που έχουν αποκτηθεί. Αυτό επιτυγχάνεται με ηλεκτρονικά ερωτηματολόγια και χρήση παιχνιδιών. Τέλος, ο τρίτος άξονας επικεντρώνεται στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος από τους χρήστες με στόχο τη βελτίωση των διαδικασιών της μαθησιακής διαδικασίας.