Κατασκευή μεθόδου αξιολόγησης εμπειρίας χρήστη σε 3D εικονικά περιβάλλοντα μάθησης
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2014-03-27Συγγραφέας
Μόσχου, Ειρήνη
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
H χρήση διαδραστικών περιβαλλόντων μάθησης γίνεται ολοένα και πιο επιβεβλημένη στις μέρες μας. Εφαρμογές όπως ασύγχρονη και σύγχρονη ηλεκτρονική μάθηση, εικονικοί κόσμοι, ψηφιακά παιχνίδια κλπ. χρησιμοποιούνται και υιοθετούνται στην εκπαιδευτική διαδικασία με ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Ωστόσο για την περαιτέρω εδραίωσή τους απαιτείται σε μεγαλύτερο βάθος η αξιολόγηση της εμπειρίας που αποκομίζουν οι χρήστες από τέτοιες εφαρμογές. Ιδιαίτερα χρήσιμη είναι η κατασκευή μιας μεθόδου εστιασμένης στα θέματα και τις ιδιαιτερότητες αυτών των εφαρμογών. Από την άλλη η έννοια της εμπειρίας του χρήστη είναι ιδιαίτερα δυναμική και ευαίσθητη στο χρόνο. Αυτό είναι κάτι που λείπει από τη διεθνή βιβλιογραφία καθώς οι περισσότερες αξιολογήσεις αφορούν βραχυπρόθεσμες μελέτες αλληλεπίδρασης και έτσι οι αξιολογήσεις δεν αποδίδουν τις αλλαγές σε διάφορες διαστάσεις στην εμπειρία χρήστη με βάση το χρόνο.
Στην παρούσα διατριβή γίνεται μια καταγραφή του τι είναι η εμπειρία χρήστη καθώς και των παραγόντων που την καθορίζουν ειδικότερα σε 3D εικονικά μαθησιακά περιβάλλοντα. Καταγράφονται τα υπάρχοντα πλαίσια αξιολόγησής της και προτείνεται ένα νέο εννοιολογικό πλαίσιο που αφορά στην μακροχρόνια εμπειρία χρήστη.
Τα κυριότερα ερωτήματα τα οποία θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε μέσα από αυτήν την διατριβή είναι:
1 Ποιοι οι παράγοντες που καθορίζουν την εμπειρία χρήστη σε 3D εικονικά μαθησιακά περιβάλλοντα;
2 Ποιο το κατάλληλο εννοιολογικό πλαίσιο αξιολόγησης;
3 Ποια η κατάλληλη μέθοδος αξιολόγησης εμπειρίας χρήστη σε τέτοια περιβάλλοντα για μακροπρόθεσμη αξιολόγηση;
Μεθοδολογικά αρχικά χρησιμοποιήθηκε μια υπάρχουσα μέθοδος μακροχρόνιας εμπειρίας χρήστη σε χρήστες τέτοιων περιβαλλόντων αφού πρώτα η μέθοδος τροποποιήθηκε ως προς τις μετρικές που χρησιμοποίησε ώστε να ανταποκρίνεται στο είδος του περιβάλλοντος.
Στη συνέχεια με χρήση της σχετικής βιβλιογραφίας, των αποτελεσμάτων του παραπάνω πειράματος καθώς και συνεντεύξεων με σχεδιαστές τέτοιων προγραμμάτων καταλήξαμε στην προτεινόμενη νέα μέθοδο μακροπρόθεσμης αξιολόγησης εμπειρίας χρήστη.
iii
H μέθοδος διερευνήθηκε και αξιολογήθηκε σε εμπειρική μελέτη με την συμμετοχή χρηστών τέτοιων περιβαλλόντων από όλο τον κόσμο.
Τα αποτελέσματα της μεθόδου υπήρξαν ικανοποιητικά και ενθαρρυντικά. Πλήθος ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων συλλέχθηκαν όσο αφορά στα στοιχεία της μακροχρόνιας εμπειρίας χρήστη