Διερεύνηση της Περίπτωσης (case study) της Επαγγελματικής Κατάρτισης (στον Τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων ΚΑΙ στον Τομέα της Διδακτικής μιας Γλώσσας σε Ξενόγλωσσους) των Εκπαιδευτικών που διδάσκουν την Ελληνική Γλώσσα σε Ξενόγλωσσους Ενήλικες στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού
Abstract
Η παρούσα έρευνα αφορά στο θεματικό πεδίο της «Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού» Σκοπός της έρευνας ήταν η διερεύνηση της περίπτωσης (case study) της επαγγελματικής κατάρτισης (στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων ΚΑΙ στον τομέα της διδακτικής μιας γλώσσας σε ξενόγλωσσους) των εκπαιδευτικών που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα σε ξενόγλωσσους ενήλικες στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το 2010-2011. Για το σκοπό αυτό έχουν αξιοποιηθεί στοιχεία πρωτογενούς έρευνας [καταρτισμός και υποβολή Ερωτηματολογίων στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι διδάσκουν την Ελληνική σε ξενόγλωσσους ενήλικες στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης] και στοιχεία δευτερογενούς έρευνας. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί δεν διαθέτουν κανένα προσόν στην εκπαίδευση ενηλίκων, ούτε στη διδακτική μεθοδολογία της Ελληνικής σε ξενόγλωσσους. Από την έρευνα προέκυψε επίσης ότι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (εργοδότης) δεν παρέχει προγράμματα ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης στους εκπαιδευτικούς των Κρατικών Ινστιτούτων Επιμόρφωσης ως προς τα ως άνω θεματικά πεδία, καθώς επίσης και δεν διενεργεί αξιολόγηση για τους εν λόγω εκπαιδευτικούς, ούτε παρέχει κίνητρα για συμμετοχή σε προγράμματα ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης. Γίνεται εισήγηση όπως το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού εντάξει στο σύστημά του προγράμματα ενδοϋπηρεσιακής επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς των Κ.Ι.Ε, τα οποία θα μπορούσαν να αναληφθούν από το Ίδρυμα Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης ή την Αρχή Ανάπτυξης Δυναμικού. Προτείνεται επίσης μοντέλο επιμορφωτικών προγραμμάτων και αναμένεται αυτά να συμβαδίζουν με τα πρότυπα και τις προδιαγραφές που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση για το σκοπό αυτό. Οι προτάσεις για περαιτέρω έρευνα συνιστούν τη μελέτη σύστασης ενός Εθνικού Φορέα ο οποίος να παρέχει συγκεκριμένα και ολοκληρωμένα μοντέλα δια βίου επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών ενηλίκων που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες αυτών των εκπαιδευτικών. Κατ’ επέκταση, και ως απόρροια του προαναφερθέντος, θα μπορούσε να μελετηθεί και το ενδεχόμενο εισαγωγής / καθιέρωσης του θεσμού / προσόντος της επαγγελματικής πιστοποίησης των εκπαιδευτικών στη διδακτική των ενηλίκων.