Η συμβολή των εξαγωγικών επιχειρήσεων στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2013-09-02Συγγραφέας
Βογιατζάκη, Άντζελα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Ο κύριος στόχος της παρούσας μελέτης είναι να αναδείξει το ρόλο και τη συμβολή των εξαγωγικών επιχειρήσεων στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Η εργασία περιλαμβάνει παρουσίαση της εξέλιξης των εξαγωγών και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας κατά τη χρονική περίοδο 2000-2012, την ισχυρή εξαγωγική επίδοση των ελληνικών επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας. Επίσης διερευνάται το επίτευγμα ορισμένων ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων να αυξήσουν τα μερίδια τους στη διεθνή αγορά κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.
Η εκτίμηση της ανταγωνιστικότητας τιμών και κόστους στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά έγινε με την διαχρονική εξέταση των αλλαγών των σχετικών τιμών και κόστους των ελληνικών προϊόντων έναντι των εμπορικών εταίρων της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ευρωζώνη. Τα στοιχεία δείχνουν μείωση της ανταγωνιστικότητας τιμών και κόστους της ελληνικής οικονομίας και σημεία ανάκαμψης, που προέρχεται κυρίως από τη μείωση του κόστους εργασίας και από τις διαρθρωτικές αλλαγές που είναι σε εξέλιξη.
Η μελέτη περιλαμβάνει επιλεγμένη βιβλιογραφία σχετικά με «καθοδηγούμενες από τις εξαγωγές» αναπτυξιακές πολιτικές, οι οποίες χρησιμοποιούνται κυρίως από αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά και από οικονομίες που ανακάμπουν μετά από περίοδο οικονομικής ύφεσης και στοχεύουν στην ανάπτυξη μέσω των εξαγωγών προϊόντων και υπηρεσιών στα οποία η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα.
Η τρέχουσα οικονομική κρίση αποκάλυψε το πραγματικό πρόβλημα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, αλλά και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η ανταγωνιστικότητα από παράγοντες πλην τιμών και κόστους παραγωγής (όπως είναι η καινοτομία, διαφοροποίηση και η τεχνολογική αναβάθμιση) επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ανταγωνιστική των ελληνικών επιχειρήσεων και ότι οι ελληνικές εξαγωγές μπορούν να αποτελέσουν μοχλό για τη αύξηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.