Συγκριτική μελέτη απόψεων ασθενών και επαγγελματιών υγείας αναφορικά με την ποιότητα ενημέρωσης που τους παρέχεται κατά την διάρκεια της νοσηλείας τους σε διάφορα νοσηλευτικά ιδρύματα της Κύπρου
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2011-08-02Συγγραφέας
Γεωργίου, Μαρία
Άρτεμις, Νεοκλέους-Τσιβιτανίδου
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Σκοπός
Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η διερεύνηση των απόψεων τόσο των ασθενών όσο και των επαγγελματιών υγείας για την ποιότητα ενημέρωσης που γίνεται σε διάφορα νοσηλευτικά τμήματα ιδιωτικών και δημοσίων νοσοκομείων στην Κύπρο, σχετικά με την παρεχόμενη φροντίδα υγείας.
Υλικό – Μέθοδος
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το 2009 σε πέντε νοσηλευτικά ιδρύματα της Κύπρου, δυο δημόσια και τρία ιδιωτικά. Το δείγμα περιλάμβανε 391 ασθενείς και 241 επαγγελματίες υγείας (γιατρούς και νοσηλευτές). Η συλλογή δεδομένων έγινε από δυο παράλληλα ερωτηματολόγια που αναπτύχθηκαν από Γάλλους ερευνητές και τα οποία αξιολογούν την ενημέρωση σε σχέση με την παρεχόμενη φροντίδα όπως την αντιλαμβάνονται οι επαγγελματίες υγείας και οι ασθενείς.
Αποτελέσματα
Η ανάλυση ANOVA έδειξε ότι υπάρχει μια σημαντική διαφορά μεταξύ των νοσοκομείων που εργάζονται οι επαγγελματίες υγείας και της πληροφόρησης που παρέχουν.
Το ποσοστό των ασθενών που συμφωνεί απόλυτα ότι δέχθηκε ποιοτική φροντίδα στο νοσοκομείο που νοσηλεύτηκε ανέρχεται στο 55,6% και ένα ποσοστό 40,9% συμφωνεί ότι δέχθηκε ποιοτική φροντίδα. Επίσης οι ασθενείς στην παρούσα έρευνα αξιολογούν την ποιότητα τόσο της ιατρικής όσο και της νοσηλευτικής φροντίδας που δέχθηκαν ως πολύ καλή.
Η σειρά κατάταξης των απαντήσεων μεταξύ των ασθενών και των επαγγελματιών υγείας βρέθηκε σε κάποιες απαντήσεις να είναι ίδια και σε άλλες να παρουσιάζει αποκλίσεις. Οι απαντήσεις που αφορούσαν «την συναίνεση του ασθενή μετά από πληροφόρηση» και «την πληροφόρηση του ασθενή πριν από κάθε προγραμματισμένη διαγνωστική ή θεραπευτική παρέμβαση» είχαν την ίδια ακριβώς σειρά κατάταξης μεταξύ των πρώτων δέκα δηλώσεων τόσο στους ασθενείς όσο και στους επαγγελματίες υγείας. Στις χαμηλότερες σειρές κατάταξης ασθενείς και επαγγελματίες υγείας βρέθηκαν να τοποθετούν τη δήλωση « οι γιατροί χτυπούν την πόρτα του δωματίου πριν εισέλθουν».
Μεγάλη διαφορά κατάταξης μεταξύ των δύο ομάδων φάνηκε να παρουσιάζει η δήλωση σχετικά με την αξιολόγηση του πόνου και την κάλυψη των ψυχοκοινωνικών αναγκών.
Συμπεράσματα
Βρέθηκαν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των απόψεων ασθενών και επαγγελματιών υγείας. Η ποιότητα ενημέρωσης που παρέχεται στα δημόσια και ιδιωτικά νοσηλευτήρια βρέθηκε να είναι ικανοποιητική. Θα πρέπει όμως οι μέθοδοι πληροφόρησης να βελτιωθούν και οι επαγγελματίες υγείας να υιοθετήσουν μια πιο θετική στάση και να δείξουν μεγαλύτερη προσοχή και σοβαρότητα για τη διαδικασία αυτή.