Αξιολόγηση της διοικητικής λειτουργίας και της οργανωτικής απόδοσης της νοσηλευτικής υπηρεσίας του Γενικού Νοσοκομείου Σύρου, με τη χρήση του κοινού πλαισίου αξιολόγησης (ΚΠΑ)
Abstract
Το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης (ΚΠΑ) προσφέρεται ως ένα εύκολο στη χρήση του εργαλείο, ώστε να βοηθηθούν οι οργανώσεις του δημόσιου τομέα σε όλη την Ευρώπη να χρησιμοποιήσουν τεχνικές Διοίκησης Ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ). Παρέχει ένα πλαίσιο αυτοαξιολόγησης που είναι εννοιολογικά παρόμοιο με τα κύρια μοντέλα της ΔΟΠ, ιδιαιτέρως με το European Foundation Quality Management (EFQM), αλλά έχει διαμορφωθεί ειδικά για τις οργανώσεις του δημόσιου τομέα λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορές τους. Αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό του είναι ότι είναι κοινό για όλες τις υπηρεσίες κάτι που διασφαλίζει τη συγκρισιμότητα των αποτελεσμάτων μεταξύ ομοειδών υπηρεσιών.
Σκοπός
Η αξιολόγηση της διοικητικής απόδοσης της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας του Γενικού Νοσοκομείου Σύρου μέσω της εφαρμογής του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης
Μεθοδολογία
Για την εφαρμογή του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης ακολουθήθηκαν μια σειρά συγκεκριμένων βημάτων – σταδίων, που προβλέπονται στον Οδηγό Εφαρμογής του και ονομάζονται βήματα διαδικασίας εφαρμογής. Η εφαρμογή των βημάτων αποσκοπεί στη βαθμολόγηση μέσω της αυτοαξιολόγησης των προκαθορισμένων ερωτημάτων 9 Κριτηρίων που υποδιαιρούνται σε 28 στο σύνολο Υποκριτήρια, που αποτελούν τη δομή του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης.
Τα Κριτήρια είναι τα εξής: η Ηγεσία, το Ανθρώπινο Δυναμικό, η Στρατηγική και ο Προγραμματισμός, οι Συνεργασίες και οι Πόροι, οι Διαδικασίες, τα Αποτελέσματα σχετικά με το Ανθρώπινο Δυναμικό, τα Προσανατολισμένα Αποτελέσματα προς τον Πολίτη/Πελάτη, τα Αποτελέσματα Σχετικά με την Κοινωνία, τα Κύρια Αποτελέσματα Επίδοσης
Για τη διαδικασία της βαθμολόγησης των ερωτημάτων, συστήθηκε η περιγραφόμενη στον Οδηγό Εφαρμογής «Ομάδα Έργου» ή «Ομάδα Αυτοαξιολόγησης» η οποία και την υλοποίησε.
Σύμφωνα πάντα με τον Οδηγό Εφαρμογής του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης, για τη βαθμολόγηση των Κριτηρίων 1 έως 5 αποφασίζεται ο βαθμός με βάση βαθμολογική κλίμακα από 0 έως 100 η οποία διαιρείται σε 6 βαθμίδες που αντιστοιχούν στα επίπεδα του «Κύκλου Ποιότητας του Deming». Πιο συγκεκριμένα, η βαθμολογία από 0 έως 10 στον εν λόγω Κύκλο Ποιότητας δηλώνει έλλειψη δραστηριότητας στο συγκεκριμένο πεδίο. Από 11 έως 30 δηλώνει ύπαρξη προγραμματισμού για την πραγματοποίηση δράσεων. Από 31 έως 50, δηλώνει ύπαρξη προγραμματισμού και εφαρμογή δράσεων. Από 51 έως 70 δηλώνει ύπαρξη προγραμματισμού, εφαρμογής και επιθεώρησης δράσεων. Από 71 έως 90 δηλώνει ύπαρξη προγραμματισμού, εφαρμογής, επιθεώρησης δράσεων και τροποποίηση της λειτουργίας με βάση τα αποτελέσματα της επιθεώρησης. Τέλος από 91 έως 100 δηλώνει ύπαρξη συνεχούς ολοκληρωμένου βελτιωτικού Κύκλου Ποιότητας καθώς και διαδικασιών μάθησης. Αντίστοιχα, για τη βαθμολόγηση των Κριτηρίων 6-9 αποφασίζεται ο βαθμός με βάση βαθμολογική κλίμακα από 0 έως 100 η οποία διαιρείται σε 6 βαθμίδες ως εξής: Από 0 έως 10 δηλώνει απουσία μετρήσιμων αποτελεσμάτων ή έλλειψη πληροφορίας. Από 11 έως 30 δηλώνει Ύπαρξη μετρήσιμων αποτελεσμάτων που δείχνουν αρνητικές τάσεις ή αποκλίσεις από τους σχετικούς στόχους. Από 31 έως 50 δηλώνει ύπαρξη μετρήσιμων αποτελεσμάτων που δείχνουν σταθερές τάσεις ή επιτυχία ορισμένων από τους σχετικούς στόχους. Από 51 έως 70 δηλώνει ύπαρξη μετρήσιμων αποτελεσμάτων που δείχνουν τάσεις βελτίωσης ή επιτυχία στους περισσότερους από τους σχετικούς στόχους. Από 71 έως 90 δηλώνει ύπαρξη μετρήσιμων αποτελεσμάτων που δείχνουν σημαντική πρόοδο ή επιτυχία σε όλους τους σχετικούς στόχους. Από 91 έως 100 δηλώνει ύπαρξη άριστων αποτελεσμάτων διαχρονικά, επιτυχία όλων των σχετικών στόχων και πραγματοποίηση θετικών συγκριτικών αξιολογήσεων με ομοειδείς οργανισμούς.
Αποτελέσματα
Η Νοσηλευτική Υπηρεσία του Γενικού Νοσοκομείου Σύρου βαθμολογήθηκε στα Κριτήρια του Κοινού Πλαισίου Αξιολόγησης, ως εξής:
1. Στο Κριτήριο 1 που αφορά στην Ηγεσία, με 57,36
2. Στο Κριτήριο 2 που αφορά στη Στρατηγική και τον Προγραμματισμό, με 44,1
3. Στο Κριτήριο 3 που αφορά στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, με 50,07
4. Στο Κριτήριο 4 που αφορά στις Συνεργασίες και τους Πόρους, με 41,18
5. Στο Κριτήριο 5 που αφορά στη Διοίκηση Διαδικασιών και Αλλαγών με 30,04
6. Στο Κριτήριο 6 που αφορά στα Προσανατολισμένα στον Πολίτη/ Πελάτη Αποτελέσματα, με 49,17
7. Στο Κριτήριο 7 που αφορά στα Προσανατολισμένα στο Ανθρώπινο Δυναμικό Αποτελέσματα, με 42,13
8. Στο Κριτήριο 8 που αφορά στα Αποτελέσματα σχετικά με την Κοινωνία, με 53,97
9. Στο Κριτήριο 9 που αφορά στα Κύρια Αποτελέσματα, με 53,78
Συμπεράσματα
Η Νοσηλευτική Υπηρεσία του Γενικού Νοσοκομείου Σύρου αξιολογήθηκε για τη διοικητική απόδοσή της από το προσωπικό της, τους πολίτες και τους κοινωνικούς φορείς, με βάση το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης. Έτσι, μέσα από την προσδοθείσα γνώση έγιναν εμφανή τουλάχιστον 72 σημεία που πρέπει να δοθεί έμφαση για τη βελτίωσή τους και διαμορφώθηκαν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την σύνταξη της έκθεσης αυτοαξιολόγησης και του νέου Επιχειρησιακού Πλάνου.