Πως η παρακίνηση επηρεάζει το ηθικό των εργαζομένων της ξενοδοχειακής βιομηχανίας της Κύπρου
Abstract
Η ξενοδοχειακή βιομηχανία αποτελεί τον πνεύμονα της οικονομίας της Κύπρου και στην περίοδο κρίσης που διανύουμε αναμένεται από αυτή να την οδηγήσει και πάλι σε τροχιά ανάκαμψης. Ως εκ τούτου η συνάρτηση παρακίνησης και απόδοσης των εργαζομένων του τομέα αυτού βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των διευθυντών ανθρώπινου δυναμικού και των διευθυντών των ξενοδοχειακών μονάδων γενικότερα.
Όπως σε όλους τους τομείς της οικονομίας, έτσι και στο ξενοδοχειακό τομέα η απόδοση επηρεάζεται από τις εργασιακές ρυθμίσεις (όπως είναι η τεχνολογία και η οργάνωση), την ικανότητα, δηλαδή τις γνώσεις και τη δεξιοτεχνία και τέλος την παρακίνηση που αναγνωρίζεται ως η πλέον πιο σημαντική παράμετρος της απόδοσης. Η αναγνώριση της προσφοράς του κάθε εργαζομένου, πέρα από το θετικό κλίμα που δημιουργεί στο χώρο εργασίας, συμβάλλει στη δημιουργία ενός ευαισθητοποιημένου, πιστού και αποδοτικού υπαλλήλου.
Στην παρούσα εργασία θα εξετάσουμε και θα αναλύσουμε πως η παρακίνηση επηρεάζει το ηθικό των εργαζομένων της ξενοδοχειακής βιομηχανίας της Κύπρου. Για καλύτερη κατανόηση της σημασίας της παρακίνησης, η εργασία χρησιμοποιεί ως θεωρητικό υπόβαθρο την ανάλυση των πιο σημαντικών θεωριών παρακίνησης, τα συστήματα κινήτρων καθώς και ανάλυση των διαφόρων συστημάτων ανταμοιβών.
Για να επιτευχθεί ο στόχος της εργασίας, που δεν είναι άλλος από το να αποδείξει τον καθοριστικό ρόλο της παρακίνησης, πραγματοποιήθηκε ποσοτική έρευνα με την χρήση ερωτηματολογίων. Τα ερωτηματολόγια απευθύνονταν τόσο σε διευθυντές όσο και σε υπαλλήλους ξενοδοχειακών μονάδων της Κύπρου. Η ανάλυση των δεδομένων έγινε με την χρήση του λογισμικού προγράμματος SPSS.
Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι πως υπάρχουν πολλά διαθέσιμα κίνητρα παρακίνησης που δεν εφαρμόζονται επί του παρόντος και ως επί το πλείστον είναι μη οικονομικά. Εν κατακλείδι, μέσα από την εργασία γίνονται προτάσεις για περαιτέρω έρευνα.