Η περιβαλλοντική ετοιμότητα των εκπαιδευτικών όπως αυτή εκφράζεται μέσα απο τις απόψεις τους και την εφαρμογή μεθοδολογικών και διδακτικών προσεγγίσεων για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.) - Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Ε.Α.Α.) στις τάξεις τους
Abstract
Η παρούσα διατριβή εξετάζει την περιβαλλοντική ετοιμότητα των εκπαιδευτικών, όπως αυτή
εκφράζεται μέσα από τις απόψεις τους και την εφαρμογή μεθοδολογικών και διδακτικών
προσεγγίσεων, για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.) – Εκπαίδευση Για Την Αειφόρο
Ανάπτυξη (Ε.Α.Α.) στις τάξεις τους.
Αρχικά γίνεται μια ιστορική αναδρομή της εφαρμογής της Π.Ε./Ε.Α.Α. και ακολουθεί η
διασαφήνιση του όρου μέσα από βιβλιογραφική ανασκόπηση, τόσο από ελληνική όσο και διεθνή
βιβλιογραφία , με έμφαση στην ανασκόπηση επικαιροποιημένων άρθρων. Παρουσιάζεται το νέο
πρόγραμμα σπουδών για την Π.Ε./Ε.Α.Α. που εφαρμόζεται στην Κύπρο και το θεσμικό πλαίσιο
που τη διέπει. Ακολούθως παραθέτονται προγράμματα σπουδών που εφαρμόζονται σε άλλες
χώρες, τόσο από τον Ευρωπαϊκό όσο και από τον υπόλοιπο κόσμο. Ορίζεται η περιβαλλοντική
ετοιμότητα των εκπαιδευτικών στο αειφόρο σχολείο και αναλύονται οι βασικές αρχές και στόχοι
της Π.Ε./Ε.Α.Α.. Έπειτα περιγράφονται τα βήματα σχεδιασμού της Αειφόρου Περιβαλλοντικής
Εκπαιδευτικής Πολιτικής ( Α.Π.Ε.Π. ) της σχολικής μονάδας.
Στο τρίτο και τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζεται αναλυτικά ο σχεδιασμός της ερευνητικής
διαδικασίας (σχέδιο έρευνας). Διατυπώνεται ο σκοπός της έρευνας, το ερευνητικό ερώτημα και
το περιεχόμενο των κεντρικών εννοιών . Αναπτύσσεται επίσης το μεθολογικό πλαίσιο για τη
συλλογή δεδομένων με ιδιαίτερη αναφορά στους συμμετέχοντες, τη διαδικασία έρευνας και τα
εργαλεία. Τέλος συζητείται το σχέδιο έρευνας κάτω από το πρίσμα της αξιοπιστίας και της
εγκυρότητας και γίνεται αναφορά στα ηθικά διλήμματα και τους περιορισμούς που προκύπτουν
από τη διεξαγωγή της έρευνας.
Ακολουθούν τα αποτελέσματα και συγρίνονται με παρόμοιες έρευνες τόσο από τον ευρύτερο
ελληνικό χώρο όσο και ανά το παγκόσμιο. Για την επίτευξη του σκοπού της έρευνας
χρησιμοποιήθηκε αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο, η στατιστική ανάλυση έγινε με το πρόγραμμα
SPSS και χρησιμοποιήθηκε περιγραφική στατιστική.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν σε ικανοποιητικό
βαθμό περιβαλλοντική ετοιμότητα, ώστε να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες ενός
αειφόρου σχολείου. Υπάρχουν όμως κάποια ζητήματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, στα οποία
παρουσιάζεται έλλειψη γνώσεων, για αυτό και προτείνονται εισηγήσεις για μια πιο
αποτελεσματική Π.Ε./Ε.Α.Α..