Επιστήμη των υπολογιστών στο γυμνάσιο και δεξιότητες του 21ου αιώνα: Σχεδίαση, και εφαρμογή και αξιολόγηση διαθεματικού μαθητοκεντρικού αναλυτικού προγράμματος
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2013-06-28Συγγραφέας
Ρέππα, Μαργαρίτα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Σκοπός της μεταπτυχιακής διατριβής είναι μέσα από τη μελέτη και αξιολόγηση υπαρχόντων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών που εφαρμόζονται για τη διδασκαλία της επιστήμης των υπολογιστών, να δομηθεί ένα νέο πρωτότυπο πρόγραμμα σπουδών που θα είναι βασισμένο στην υπάρχουσα εμπειρία αλλά και θα ικανοποιεί συγκεκριμένους στόχους που θα τεθούν. Κύριος άξονας του προτεινόμενου προγράμματος σπουδών είναι η διαθεματικότητα, ενώ ιδιαίτερο βάρος δίνεται και στον ενισχυμένο ρόλο του εκπαιδευτικού μέσα σε αυτό.
Στην προσπάθεια αυτή συντάχθηκε σαν υπόδειγμα ένα πρόγραμμα σπουδών που συνδυάζει τη διδασκαλία της επιστήμης των υπολογιστών με αυτή της Νεοελληνικής Γλώσσας της Α' Γυμνασίου και περιλαμβάνει μία σειρά από εκπαιδευτικά σενάρια, σχέδια μαθημάτων καθώς και τα αντίστοιχα φύλλα εργασίας των μαθητών. Αξιολογήθηκαν τα οφέλη των εκπαιδευτικών σεναρίων, η στάση των εκπαιδευτικών και των μαθητών του προγράμματος και η προστιθέμενη αξία του Η/Υ στη διδασκαλία. Στόχος της έρευνας ήταν να διαπιστώσουμε αν τα σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα σπουδών της επιστήμης των υπολογιστών μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα που απαιτούνται στη σύγχρονη κοινωνία.
Ερευνήθηκε αντίστοιχο αναλυτικό πρόγραμμα εξωτερικού (ACM K-12 CS MODEL CURRICCULUM) και καταγράφηκαν οι δεξιότητες του 21ου αιώνα που προέκυψαν από αυτό. Εντοπίστηκαν παράγοντες επιτυχίας αλλά και αποτυχίας ενός τέτοιου προγράμματος σπουδών.
Έγινε σύγκριση αυτού με εφαρμόσιμα αναλυτικά προγράμματα της επιστήμης των υπολογιστών (πρόγραμμα σπουδών forkids και ecdl core) που εφαρμόζονται στην Ελλάδα και διαπιστώθηκαν τα κοινά σημεία και οι διαφορές.
Το ερώτημα που ανέκυψε ήταν αν τα εφαρμόσιμα αναλυτικά προγράμματα, όπως είναι ήδη σχεδιασμένα, παρέχουν τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις, ώστε οι δεξιότητες που απέκτησαν οι μαθητές/ τριες να τους προτρέπουν και να τους ωθούν στην άριστη, δόκιμη και συνετή χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) μέσα και έξω από τη τάξη. Στη προσπάθεια μας να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό εντοπίστηκαν προβλήματα επιτυχίας και προτάθηκαν τρόποι βελτίωσης τους.