Εκτίμηση του βαθμού ικανοποίησης των ασθενών που υποβλήθηκαν σε ενδοσκόπηση (κολονοσκόπηση, γαστροσκόπηση) στο τμήμα των ενδοσκοπήσεων του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2013-06-05Συγγραφέας
Κατσουρή, Κωνσταντία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η ικανοποίηση των ασθενών είναι ένας δείκτης ποιότητας για τις παρεχόμενες υπηρεσίες φροντίδας υγείας, άρα η καταγραφή της άποψης τους (μέσω δομημένων ερωτηματολογίων) θεωρείται η κύρια μέθοδος αξιολόγησης αλλά και ανατροφοδότησης του συστήματος για τη μέτρηση της ποιότητας των υπηρεσιών φροντίδας υγείας. Η μέτρηση της ικανοποίησης των ασθενών, που έχει σκοπό την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με το επίπεδο ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών φροντίδας υγείας, κρίνεται πλέον αναγκαία και αναπόφευκτη στις μέρες μας. Στη διεθνή βιβλιογραφία τονίζεται η έλλειψη αξιόπιστων εργαλείων που θα μπορέσουν να μετρήσουν αυτούς τους παράγοντες.
Σκοπός της μεταπτυχιακής εργασίας είναι να μετρήσει το βαθμό ικανοποίησης των ασθενών/χρηστών, που υποβλήθηκαν σε ενδοσκόπηση (κολονοσκόπηση, γαστροσκόπηση) στο Ενδοσκοπικό Τμήμα του Γ.Ν.Λ., από τις προσφερόμενες υπηρεσίες φροντίδας υγείας με απώτερο σκοπό τον εντοπισμό αδυναμιών, για τη λήψη μέτρων προς βελτίωση των συγκεκριμένων παρεχόμενων υπηρεσιών φροντίδας υγείας. Τα αποτελέσματα βασίζονται στην ανάλυση και ερμηνεία πληροφοριών που προέκυψαν από τη συλλογή ερωτηματολογίων για την ικανοποίηση των ασθενών.
Υλικό-Μέθοδος: Για την εκτίμηση της ικανοποίησης των ασθενών συμμετείχαν άτομα που είχαν υποβληθεί σε ενδοσκόπηση (κολονοσκόπηση, γαστροσκόπηση). Επιπλέον, έπειτα από σχετική άδεια (χρησιμοποίησης και μετάφρασης) του Αμερικανικού Συνδέσμου Γαστρεντερολόγων, χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο «Εκτίμηση του βαθμού ικανοποίησης των ασθενών που υποβάλλονται σε ενδοσκόπηση (κολονοσκόπηση, γαστροσκόπηση)». Η μετάφραση και η πολιτισμική προσαρμογή του ερωτηματολογίου έγινε σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα των Mapi Research Institute, 2002 και Medical Outcome Trust Bulletin, 1997 και συμπληρώθηκε από 107 χρήστες κατά την περίοδο Σεπτέμβριος – Νοέμβριος 2012.
Η πολιτισμική προσαρμογή πραγματοποιήθηκε με τη διαδικασία γνωστικής ανασκόπησης. Η Ελληνική μετάφραση βρέθηκε αξιόπιστη, καθώς είχε καλή εσωτερική συνάφεια (Cronbach’s Alpha) 0,871.
Κωνσταντία Κατσουρή Σελίδα 7
Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 31 στοιχεία, εκ των οποίων τα 27 είναι εκφρασμένα σε κλίμακα Likert, σε πεντάβαθμη κλίμακα έντασης. Η συμμετοχή στην έρευνα ήταν προαιρετική και οι ασθενείς ενημερώνονταν για το σκοπό της και συναινούσαν σε σχετικό έντυπο.
Αποτελέσματα: Γενικά καταγράφεται ένα υψηλό ποσοστό ικανοποίησης από τους ασθενείς που υποβλήθηκαν σε κολονοσκόπηση, γαστροσκόπηση αλλά και ένα όχι αμελητέο ποσοστό που εκφράζει δυσαρέσκεια. Επίσης, από την ανάλυση προκύπτει η συσχέτιση μεταξύ φύλου, εκπαιδευτικού επιπέδου και εισοδήματος με το βαθμό ικανοποίησης.
Συμπεράσματα: Η έρευνα κατέδειξε υψηλά επίπεδα ικανοποίησης, εάν την εντάξει, μάλιστα, κανείς σε μια συγκριτική συσχέτιση και με άλλες διεθνείς έρευνες. Προκύπτει, παράλληλα, θέμα για περαιτέρω μελέτη των πεποιθήσεων και αντιλήψεων των Κυπρίων, στο πλαίσιο της κουλτούρας τους, γύρω από την υγεία, για αύξηση του βαθμού ικανοποίησης από τις παρεχόμενες υπηρεσίες φροντίδας υγείας.