Η εν γένει οργανωσιακή κουλτούρα που επικρατεί στα κέντρα υγείας. Η περίπτωση των κέντρων υγείας Ηγουμενίτσας, Μαργαριτίου και Παραμύθας
Abstract
Εισαγωγή: Ως οργανωσιακή κουλτούρα θεωρείται η συλλογική συμπεριφορά των ανθρώπων που αποτελούν μέρος μιας οργάνωσης, και αποτελείται από τις αξίες της οργάνωσης, τα οράματα, τους κανόνες, τη γλώσσα εργασίας, τα συστήματα, και τα σύμβολα αυτής, ενώ περιλαμβάνει και τις ευρύτερες πεποιθήσεις και συνήθειες. Η οργανωσιακή κουλτούρα επηρεάζει τον τρόπο που οι άνθρωποι και οι ομάδες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, με τους πελάτες, και με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Η οργανωσιακή κουλτούρα επηρεάζει την απόδοση και ορθή λειτουργία του κάθε οργανισμού, ενώ όσοι λειτουργούν σε αυτόν μπορεί να αντιμετωπίσουν εσωτερικές συγκρούσεις, που θα καλείται η οργανωσιακή κουλτούρα να επιλύσει
Σκοπός: Σκοπός ης εργασίας αυτής είναι να μελετηθεί η οργανωσιακή κουλτούρα στα τρία κέντρα υγείας, Ηγουμενίτσας, Μαργαριτίου και Παραμυθιάς.
Μεθοδολογία: Για τη διπλωματική αυτή μοιράστηκαν και συμπληρώθηκαν 49 ερωτηματολόγια με 43 ερωτήσεις κλειστού τύπου στα τρία κέντρα υγείας. Οι 26 από αυτούς ήταν νοσηλευτές, οι 22 ιατροί, ενώ 1 δεν δήλωσε την ιδιότητά του. Για την ανάλυση του ερωτηματολογίου, οι ερωτήσεις κατηγοριοποιήθηκαν, ώστε να εξεταστούν οι παράγοντες «υποστηρικτικότητα», «καινοτομία», «ανταγωνιστικότητα», «προσανατολισμός στην απόδοση», «σταθερότητα», «έμφαση στην ανταμοιβή» και «κοινωνική ευθύνη». Για την εξέταση αυτών των παραγόντων χρησιμοποιήθηκε ο συντελεστής εσωτερικής συνέπειας alpha του Cronbach και η τιμή αξιοπιστίας αξιολογήθηκε με τα κριτήρια των George and Mallery (2003).
Αποτελέσματα: Όπως προέκυψε από την ανάλυση των αποτελεσμάτων ο παράγοντας της υποστηρικτικότητας, ήταν ο παράγοντας ο οποίος παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για τους εργαζομένους και παράλληλα αυτός που δεν ικανοποιείται σε σημαντικό ποσοστό στο εργασιακό περιβάλλον. Σημαντικό αποτέλεσμα ήταν επίσης η εξέταση του παράγοντα της καινοτομίας έφερε αμφισβητήσιμα αποτελέσματα σχετικά με τη σημαντικότητα και την ικανοποίησή του.
Συμπεράσματα: Για να βελτιωθεί η κατάσταση στα τρία Κέντρα Υγείας καλό θα ήταν να αναθεωρήσουν τις αμοιβές τις οποίες δίνουν στους εργαζόμενους, τόσο τις σταθερές οικονομικές αμοιβές τους, δηλαδή το μισθό τους, όσο και τις μεταβλητές αμοιβές ή και τα γενικότερα κίνητρα τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην αύξηση της απόδοσης των
7
υπαλλήλων, όσο και άλλες αμοιβές μη οικονομικές, οι οποίες σχετίζονται με το περιεχόμενο και το περιβάλλον εργασίας, όπως η αναγνώριση, η επιβράβευση, η ανάπτυξη, η εκπαίδευση, οι προοπτικές καριέρας και η βελτίωση των συνθηκών εργασίας.