Επανασχεδιασμός της διαδικασίας πρόσβασης στο τμήμα εξωτερικών ασθενών Φυσιοθεραπείας του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας και εφαρμογή συστήματος διαχείρισης των παραπεμπτικών
Abstract
Η αυξημένη ζήτηση υπηρεσιών στο τμήμα εξωτερικών ασθενών φυσιοθεραπείας του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας είχε ως αποτέλεσμα η λίστα αναμονής κατά το 2008 να έχει ξεπεράσει τους τρείς μήνες. Το προσωπικό ανέφερε ότι εργαζόταν κάτω από μεγάλη πίεση και στρες στην προσπάθεια του ν’ ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση υπηρεσιών. Η ανεπάρκεια των πόρων και οι περιορισμοί που υπάρχουν στο δημόσιο τομέα, στην εξασφάλιση επιπλέον προσωπικού επιβάλλουν την αναζήτηση εναλλακτικών οργανωτικών προτύπων ικανοποίησης της ζήτησης.
Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει την αποτελεσματικότητα συγκεκριμένης διοικητικής παρέμβασης, στη διαχείριση των παραπεμπτικών και της αυξημένης ζήτησης, στο τμήμα εξωτερικών ασθενών φυσιοθεραπείας, χωρίς αύξηση των πόρων ή τροποποίηση των φυσιοθεραπευτικών παρεμβάσεων. Ο επανασχεδιασμός της διαδικασίας πρόσβασης και η εφαρμογή σειράς οργανωτικών και λειτουργικών μέτρων μεταξύ των οποίων και το σύστημα διαλογής, είχε ως κύριο στόχο τη μείωση της λίστας αναμονής. Το νέο σύστημα που εφαρμόστηκε συγκρίθηκε με τον προηγούμενο τρόπο λειτουργίας του τμήματος για περίοδο 5 εβδομάδων. Η αποτύπωση των επιπτώσεων της παρέμβασης έγινε με τη χρήση διαφόρων ερευνητικών εργαλείων. Τα εργαλεία χρησιμοποιήθηκαν τόσο για την αξιολόγηση της κατάστασης της υγείας των ασθενών όσο και για την διαπίστωση της άποψης των ασθενών και των φυσιοθεραπευτών για την προ και μετά την παρέμβαση κατάστασης.
Τα κύρια αποτελέσματα ήταν η στατιστικά σημαντική μείωση του μέσου χρόνου αναμονής μετά την παρέμβαση από 20,88 ημέρες σε 3,49 και του μέσου αριθμού των συνεδριών από 4,96 ανά ασθενή σε 3,58. Επιπλέον το 76% των ασθενών εξυπηρετήθηκε εντός πέντε ημερών, ένα πολύ σημαντικό αποτέλεσμα έχοντας υπόψη ότι η έγκαιρη παροχή θεραπείας στα μυοσκελετικά περιστατικά έχει καλύτερα αποτελέσματα. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι η παρέμβαση δεν είχε αρνητικές συνέπειες στην κατάσταση της υγείας των ασθενών όπως μετρήθηκε με τα εργαλεία VAS και EQ-5D. Τέλος οι ασθενείς και στα δύο δείγματα παρουσιάστηκαν εξίσου ευχαριστημένοι για τις υπηρεσίες που δέχτηκαν και τα σχόλια των φυσιοθεραπευτών για το νέο σύστημα διαχείρισης των παραπεμπτικών ήταν πολύ θετικά.
Συμπερασματικά, τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η μείωση του χρόνου αναμονής είναι εφικτή χωρίς την αύξηση των πόρων και ότι το οργανωτικό πλαίσιο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αποδοτικότητα της υπηρεσίας και στη ικανοποίηση των ασθενών και εργαζομένων. Σε κάθε περίπτωση η εφαρμογή μιας τέτοιας παρέμβασης απαιτεί καλή προετοιμασία, και εκπαίδευση του προσωπικού. Η δε αποτελεσματικότητά της εξαρτάται πολύ από τη δέσμευση του προσωπικού στην τήρηση των μέτρων που προτείνονται γι αυτό χρειάζεται αυστηρή επιτήρηση και έλεγχος.