Μαθησιακές και συμπεριφορικές δυσκολίες παιδιών με μεταναστευτικό και προσφυγικό υπόβαθρο. Ο ρόλος της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης - συμπεράσματα από την εφαρμογή της στο σχολικό συγκείμενο
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να καταδείξει αφενός τις μαθησιακες και συμεριφορικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με μαθησιακό και προσφυγικό υπόβαθρο και αφετέρου το πως αντιμετωπίζεται στην ολότητα του το φαινόμενο της ετερότητας στο ελληνικό σχολικό συγκείμενο τόσο μέσα απο την ανάλυση του νομοθετικού πλαισίου για τη λειτουργία των τάξεων υποδοχής όσο και μέσα μέσα απο τις από τις απόψεις των 4 εκπαιδευτικών τυπικών τάξεων σχετικά με την εφαρμογή της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Απο την κριτική ανάλυση βασικών νομοθετηματων ( ν.4414/2016 και της εγκυκλίου για την ίδρυση και λειτουργία των τάξεων υποδοχής ΖΕΠ)προκύπτει ότι αν και πρόθεση του νομοθέτη αποτελεί η εφαρμογή της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στις σχολικές τάξεις εντούτοις παρουσίαζονται ελλέιψεις στην εφαρμογή του θέσμού τόσο όσον αφορά την υλικοτεχνική υποδομή και την πρόσληψη επιμορφωμένων εκπαιδευτικών όσο και στην απουσία πορβλεψης για τη λειτουργία του θεσμού στο μέλλον.
Το ίδιο συμπέρασμα προκύπτει και από τις εμπειρίες των εκπαιδευτικών, οι οποίοι καλούνται να ανταποκριθούν στις ανάγκες πολυπολιτισμικών τάξεων, έχοντας λάβει ελλιπή επιμόρφωση σε θέματα διγλωσσίας και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, και με διδακτικό υλικό και αναλυτικό πρόγραμμα που δεν ανταποκρίνεται στις εκπαιδευτικές ανάγκες των δίγλωσσων μαθητών.