Στρατηγική ψηφιακού μάρκετινγκ για την αναστροφή της αντίληψης στη διαχείριση δημοτικών αποβλήτων
Abstract
Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας και καταναλώνουν μεγάλο μέρος από το χρόνο μας. Η εξέλιξή τους αποτελεί μεγάλη πρόκληση ενώ η διαφορετικότητα και καινοτομία είναι αυτή που φαίνεται να ελκύει περισσότερο τους πολίτες. Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν καταστήσει εφικτή τη διαμόρφωση πολλαπλών συστημάτων υπηρεσιών με σημαντικά οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη. Η κυκλική οικονομία χαρακτηρίζεται ως μια αποκαταστατική και αναγεννητική οικονομία από το σχεδιασμό που προσελκύει το ενδιαφέρων πολλών ερευνητών, και υπεύθυνων χάραξης πολιτικής (Pagoropoulosa et al., 2017).
Δεδομένης της εξέλιξης και ευρείας διάδοσης των ψηφιακών τεχνολογιών, η παρούσα έρευνα επιχειρεί να διερευνήσει την υφιστάμενη κατάσταση και να προσδιορίσει πώς μπορούν οι ψηφιακές τεχνολογίες να υποστηρίξουν τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία. Η μεταπτυχιακή διατριβή αποτελείται από δευτερογενή δεδομένα τα οποία συλλέχθηκαν μέσω βιβλιογραφικής ανασκόπησης. Τα δεδομένα αφορούν σε εννοιολογικούς ορισμούς του μάρκετινγκ όπως ψηφιακό, πράσινο και δημόσιου τομέα, σε μια προσπάθεια καταγραφής και κατανόησης της εφαρμογής τους στην θεματική της Κυκλική Οικονομία που σχετίζεται με τη διαχείριση αποβλήτων.
Επιπλέον, πραγματοποιείται συλλογή πρωτογενών δεδομένων, με τη χρήση ερωτηματολογίου με σκοπό να διερευνηθούν οι υφιστάμενες ψηφιακές δράσεις / πρωτοβουλίες σε θέματα διαχείρισης αποβλήτων, ποιες κρίνεται ότι είναι αποδοτικές και θα συνέβαλλαν στην αλλαγή της αντίληψης / νοοτροπίας καθώς και ποια ψηφιακά μέσα θεωρούνται ελκυστικά για μια επιτυχημένη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία. Επίσης διεξάχθηκε στατιστικός έλεγχος πιθανής συσχέτισής των πιο πάνω με προσωπικά στοιχεία των ερωτηθέντων, όπως φύλο, ηλικία, μορφωτικό επίπεδο, επάγγελμα, περιοχή διαμονής.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι, 91.7% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι βασικά ζητήματα του τομέα διαχείρισης αποβλήτων χρήζουν βελτίωσης και 40.7% ότι το επίπεδο πρόσβασης στις υπηρεσίες συλλογής και ανακύκλωσης είναι μέτριο. Μόνο 23.1% των ερωτηθέντων γνωρίζει πρωτοβουλίες και δράσεις μεταστροφής της αντίληψης στη διαχείριση αποβλήτων, με την πλειοψηφία να θεωρεί την οικονομική επιβράβευση, τα κίνητρα και την εκπαίδευση ως τις πιο αποτελεσματικές τακτικές για αλλαγή νοοτροπίας στον τομέα αυτό.
Επιπλέον, η έρευνα κατέδειξε ότι υπάρχει διάθεση για χρήση τεχνολογιών ψηφιακών επικοινωνιών από το 66.7%. Οι εφαρμογές σε κινητά, οι διαφημιστικές δράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η αντικατάσταση των κοινών κάδων με έξυπνους που διαθέτουν αισθητήρες, η δημιουργία ιστοσελίδων εκπαιδευτικού χαρακτήρα για τις θεματικές ανακύκλωση και κυκλική οικονομία, τα διαδικτυακά φόρουμ και η δημιουργία διαδικτυακών χώρων για ανταλλαγή επαναχρησιμοποιήσιμων υλικών είναι η σειρά προτίμησης των ερωτηθέντων σε ψηφιακές τεχνολογίες επικοινωνίες, και οι οποίες θεωρούν ότι θα έφερναν άμεσα αποτελέσματα στην προσπάθεια μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία.
Τα συμπεράσματα που προέκυψαν, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκπόνηση μιας στρατηγικής ψηφιακού μάρκετινγκ στο τομέα αυτό λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη αντίληψη και αλληλεπίδραση με στόχο την κινητοποίηση περισσότερων ατόμων από κάθε ομάδα – στόχο. Ειδικότερα, θα μπορούσαν να βοηθήσουν την αρμόδια αρχή να αναλάβει πρωτοβουλία σε κεντρικό επίπεδο για την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών επικοινωνίας στην προσπάθεια αναστροφή της αντίληψη σε ότι αφορά στον τρόπο που παράγονται και καταναλώνονται αγαθά.