Η νέα ταυτότητα του ηθοποιού στο τοπίο της «Φιλοσοφίας» και της πρακτικής του Live Streaming θεάτρου κατά τον 21ο αιώνα.
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή έχει ως στόχο να καταγράψει το φαινόμενο του Live Streaming μέσα από τρεις διαφορετικές κατηγορίες: το Live Streaming με κοινό, το Live Streaming χωρίς κοινό και τις διαδικτυακές (zoom) παραστάσεις. Ποιο είναι το τοπίο που διαμορφώνεται και πώς ο ηθοποιός λειτουργεί και υπάρχει μέσα σε αυτό; Ποια είναι η νέα σχέση που διαμορφώνεται σε σχέση με τον παραστατικό χώρο, το κοινό, την τεχνολογία;
Με τον όρο «φιλοσοφία» εννοούμε την ιδέα του Live Streaming σε θεωρητικό επίπεδο, εξετάζεται δηλαδή το πώς διαμορφώθηκε εξελικτικά, καθώς και το πλαίσιο που ορίζει για τους ηθοποιούς του θεάτρου. Παράλληλα, θα εξεταστεί και η πρακτική του εφαρμογή.
Για το σκοπό αυτό ερωτήθηκαν 18 άνθρωποι του θεατρικού χώρου, ηθοποιοί, σκηνοθέτες και συντελεστές διαφορετικής εθνικότητας, που πήραν μέρος σε αυτές τις εμπειρίες. Προφανώς και το μέγεθος των συμμετεχόντων δεν είναι ένα επαρκές νούμερο που θα καλύψει το εύρος του φαινομένου, αλλά αυτό περιορίζεται ακριβώς και από την έκταση που παραχωρεί η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή αλλά και ο περιορισμός του χρόνου. Ωστόσο είναι ένα ικανοποιητικό δείγμα απ’ όπου μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το πως αισθάνθηκαν οι ηθοποιοί σε αυτές τις διαδικασίες, τι ήταν αυτό που τους ενόχλησε, τι τους χαροποίησε και πώς εν ολίγοις λειτούργησε το μέσο αυτό για την καλλιτεχνικότητά τους δημιουργικά και επαγγελματικά.
Επιχειρήθηκε να καταγραφεί εμπράκτως το φαινόμενο και να ερευνηθεί αν όντως αποτέλεσε ένα νέο πλαίσιο καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας που θα μπορούσε να σταθεί και αυτόνομα μετά το πέρας του σκοπού που εξυπηρέτησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πόσο θα μπορούσε να απειλήσει την ύπαρξη του θεάτρου και πόσο μπορεί να προσδώσει στο επάγγελμα του ηθοποιού, στους θεατρικούς οργανισμούς αλλά και στο κοινό μία νέα προοπτική. Για του λόγους αυτούς και για την καλύτερη αποτύπωση της πραγματικότητας χρησιμοποιήθηκε επί το πλείστον το πρωτογενές υλικό των συνεντεύξεων.