Η σχολική εκδρομή ως πολιτιστική εμπειρία: παράθεση σχεδίου ερμηνείας στο Μουσείο Ηρακλείου
Abstract
Η διοργάνωση και η υλοποίηση μιας σχολικής εκδρομής σε ένα μουσείο αποτελεί μια πραγματικότητα για κάθε σύγχρονη σχολική μονάδα. Τα οφέλη τα οποία προκύπτουν από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι πολλά για τους μαθητές συνιστώντας κυρίαρχα για αυτούς μια πολιτιστική εμπειρία. Προκειμένου, όμως, να βιωθεί αυτή η εμπειρία στον μέγιστο βαθμό απαιτείται η κατάρτιση ενός σχεδίου ερμηνείας το οποίο αποτελεί τμήμα του εν γένει πολιτιστικού σχεδιασμού. Αυτήν την οδό ακολούθησε το αρχαιολογικό μουσείο του Ηρακλείου της Κρήτης, ούτως ώστε να προαγάγει τον πολιτιστικό του πλούτο. Το παρόν μουσείο υιοθέτησε τους τέσσερις άξονες του σχεδίου ερμηνείας, δηλαδή την προώθηση, τον προσανατολισμό, την εμπλοκή και την ενδυνάμωση, ενισχύοντας κάθε άξονα με ποικίλες δράσεις, οι οποίες μεγιστοποιούν την εμπειρία την οποία βιώνει ο κάθε επισκέπτης που επισκέπτεται το μουσείο. Για αυτούς τους λόγους το αρχαιολογικό μουσείο του Ηρακλείου της Κρήτης θεωρείται μουσείο πρότυπο στην κατεύθυνση της προαγωγής της πολιτιστικής εμπειρίας για κάθε επισκέπτη. Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή έχει έναν διττό στόχο: αφενός την ανάδειξη του τρόπου με τον οποίο δύναται μια σχολική δραστηριότητα με εκπαιδευτικό περιεχόμενο, όπως είναι η σχολική εκδρομή σε ένα αρχαιολογικό μουσείο να αποτελέσει μια καθολική εμπειρία πολιτισμού για κάθε μαθητή, αφετέρου την παράθεση του σχεδίου ερμηνείας του αρχαιολογικού μουσείου του Ηρακλείου της Κρήτης. Η μεθοδολογία εκπόνησης της μεταπτυχιακής διατριβής άπτεται της ποιοτικής έρευνας.