Show simple item record

dc.contributor.advisorΚονομή, Μαρία
dc.contributor.authorΞενάκη, Ελένη
dc.contributor.otherXenaki, Eleni
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2022-09-13T07:51:40Z
dc.date.available2022-09-13T07:51:40Z
dc.date.copyright2022-09-13
dc.date.issued2022-01
dc.identifier.otherΘΣΠ/2022/00174el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/5339
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ παρούσα Μεταπτυχιακή Διατριβή (Μ.Δ.) εκπονήθηκε στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Ανοιχτού Πανεπιστημίου Κύπρου, υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας κας Μαρίας Κονομή. Στην μελέτη αυτή διερευνήθηκαν οι εννοιολογήσεις και οι πρακτικές του ενεργοποιημένου και συμμετοχικού θεατή στο σύγχρονο θέατρο με βάση τις προτάσεις σημαντικών σκηνοθετών του μοντέρνου, του μεταπολεμικού και του σύγχρονου θέατρου, καλύπτοντας μια μεγάλη περίοδο του εικοστού αιώνα –από την εποχή του Μπρεχτ και του Αρτώ– έως και την πρόσφατη πανδημική περίοδο στον εικοστό πρώτο αιώνα. Η εργασία αποτελείται από τρία κεφάλαια. Στο πρώτο, γίνεται μια ανασκόπηση ως προς τις εννοιολογήσεις του όρου “ενεργοποιημένος θεατής” όπως δόθηκαν από σκηνοθέτες όπως οι: Αρτώ, Μπρεχτ, Γκροτόφσκι, Μπρουκ και Μποάλ. Η ανάλυση επικεντρώθηκε γύρω από τους άξονες του χώρου, του κειμένου, της σκηνογραφίας και της σχέσης ηθοποιού-θεατή, με τους οποίους πειραματίστηκε ο εκάστοτε δημιουργός. Ενδεικτικά αναλύονται και ορισμένες παραστάσεις, όπου εφαρμόστηκαν οι παραπάνω θεωρήσεις. Στο δεύτερο κεφάλαιο, η έρευνά μας εστιάζεται στο θέατρο της Εμβύθισης, στο Διαδραστικό και το Διαμεσικό θέατρο, κάνοντας μία απόπειρα να σκιαγραφηθεί η σχέση θεάτρου και τεχνολογίας στην προ-Covid εποχή, αλλά και συνακόλουθα το πως επηρεάζεται η σχέση της θέασης. Οι παραστάσεις που επιλέχθηκαν κάνουν εκτεταμένη χρήση τεχνολογικών μέσων, στηρίζονται σε αυτά ή/και έχουν ως θέμα τους την τεχνολογική ανάπτυξη. Στο τελευταίο κεφάλαιο, έγινε απόπειρα να καταγραφούν οι πρώτες καλλιτεχνικές αντιδράσεις μέσα στις συνθήκες της πανδημίας του Covid-19 και το πως οι καλλιτέχνες προσπάθησαν να προσεγγίσουν το κοινό, είτε με τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα είτε εξ αποστάσεως. Στο κεφάλαιο αυτό αξιοποιήθηκαν τα πορίσματα της πρωτογενούς μου έρευνας, μέρος της οποίας περιλαμβάνεται και στο Παράρτημα. Για το σκοπό της συγκεκριμένης διερεύνησης αναλύθηκε η παράσταση του D. Verhoeven You are here, όπως αυτή πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2020 με τα τότε ισχύοντα μέτρα πρόληψης, ενώ πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις με τις σκηνοθέτιδες Ε. Βογιατζάκη και Ε. Παπακωνσταντίνου και μία δειγματοληπτική ποσοτική έρευνα στο κοινό της παράστασης Traces of Antigone, τον Οκτώβρη του 2021 με στόχο να σκιαγραφηθεί ο θεατής της νέας αυτής μορφής θεάτρου. Τέλος, στο Παράρτημα παρατίθενται οι απομαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις, το ερωτηματολόγιο που μοιράστηκε στους θεατές και τα διαγράμματα ποσοστώσεων από τα δεδομένα της έρευνας.el_GR
dc.format.extent85 σ. ; 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΔιαδραστικό θέατροel_GR
dc.subjectΕνεργοποιημένος θεατήςel_GR
dc.subjectActivated spectatorel_GR
dc.subjectInteractive theatreel_GR
dc.titleΕννοιολογήσεις και πρακτικές του ενεργοποιημένου και συμμετοχικού θεατή στο σύγχρονο θέατροel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThis Master's Thesis (M.D.) was submitted to the Department of Theatre Studies of the Open University of Cyprus, and was realized under the supervision of Professor Maria Konomi. The thesis focuses on the different conceptualisations and practices of the "activated spectator" by several influential directors in modern and contemporary theatre covering a period from mid twentieth century –from the time of Brecht and Artaud– to the twenty-first century and the early period of the Covid-19 pandemic. The thesis consists of three chapters. The first chapter reviews the conceptualisations of the term 'activated spectator' as give by Artaud, Brecht, Grotowski, Brooke and Boal. Our analysis was centered around the axes of space, text, scenography and the actor-spectator relationship as areas of important experimentation. Several performances are analysed exemplifying these conceptual applications in practice. The second chapter, focuses on Immersive Theatre, Interactive Theatre and Intermedia Theatre, in an attempt to outline the relationship between theatre and technology in the pre-Covid era and its impact on spectatorship. The performances discussed have been selected on the basis of their extensive use of technology: most rely on technology and/or are thematically related to it. In the final chapter, which draws on the primary research presented in the Appendix, an attempt was made to map out some of the early responses to the Covid-19 situation during which artists started using new sanitary protocols or remote performance in order to be able to reach their audiences. To provide further support, we also analyzed the performance You are here by D. Verhoeven, which took place in the summer of 2020 respecting the prevention measures officially required at the time. Interviews with directors E. Voyatzaki and E. Papakonstantinou and a sample quantitative survey of the audience of the performance Traces of Antigone (October 2021) were also included in order to profile the audience of this new form of theatre. Finally, the Appendix includes the transcribed interviews, the questionnaire distributed to the audience and the survey percentage pies.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record