Ανάγκη για αναπροσαρμογή των υπηρεσιών υγείας πρωτοβάθμιας φροντίδας εν μέσω της πανδημίας Covid-19 εντός δημόσιων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων
Abstract
Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας αποτελεί τη βάση κάθε συστήματος υγείας, με το ρόλο της να γίνεται ακόμη πιο νευραλγικός σε επείγουσες καταστάσεις υγείας, όπως η τρέχουσα πανδημία COVID-19. Αυτή την κρίσιμη περίοδο που διανύουμε ο ρόλος των Κέντρων Υγείας αλλά και γενικότερα της πρωτοβάθμιας φροντίδας είναι βασικός για την έγκαιρη διάγνωση των θετικών κρουσμάτων μέσο της εξέτασης PCR και Rapid test , για την αξιολόγηση της κατάστασης της υγείας των θετικών κρουσμάτων, για τους εμβολιασμούς, την ενημέρωση της κοινότητας για τα επιδημιολογικά μέτρα, και τέλος μέσω της τηλεϊατρικής. Η ανάγκη για παροχή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας εντός πανεπιστημιακών ιδρυμάτων ολοένα και αυξάνεται. Η περίοδος που διανύουμε είναι κρίσιμη και τα ήδη υπάρχοντα κέντρα υγείας χρειάζονται αναπροσαρμογή στις υπηρεσίες που προσφέρουν για να μπορούν να ανταποκριθούν στην πανδημία COVID19. Τα δύο Κέντα Υγείας που διαθέτει το Πανεπιστήμιο Κύπρου στόχο έχουν τον έλεγχο της διασποράς του ιού εντός πανεπιστημιακής κοινότητας αλλά και να μπορούν να προσφέρουν ποιοτική Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Η παρούσα έρευνα είχε σαν σκοπό να εντοπιστούν οι ανάγκες των κέντρων υγείας των Δημοσίων Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων και ποιες οι αναπροσαρμογές που χρειάζονται να γίνουν για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαίτησης της πανεπιστημιακής κοινότητας εν μέσω της πανδημίας Covid -19. Παράλληλα να εξεταστεί η σημαντικότητα της ύπαρξης Κέντρων υγείας και των υπηρεσιών υγείας που προφέρουν. Οπότε πραγματοποιήθηκε μια συγχρονική ποσοτική έρευνα με τη βοήθεια ερωτηματολογίου, που δημιουργήθηκε για τους σκοπούς της παρούσας έρευνας και χορηγήθηκε μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Google Forms. Από την έρευνα που έγινε για το Κέντρο Υγείας του Πανεπιστημίου Κύπρου συμπεραίνουμε ότι οι συμμετέχοντες είναι σε μεγάλο ποσοστό ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες υγείας που τους παρέχονται από το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό κατά την πανδημία COVID-19.
Η ενημέρωση που γίνεται από το Κέντρο Υγείας δεν έχει φτάσει σε όλους οπότε πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες για να ενημερώνονται όσοι μπορούν να είναι χρήστες του Κέντρου. Το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετεχόντων θεώρησε πως οι προσαρμογές που έχουν γίνει είναι επαρκείς και πως οι υπηρεσίες που προσφέρονται είναι βελτιωμένες και επαρκείς και δόθηκαν εποικοδομητικά σχόλια για ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση.
Ελάχιστα άτομα βρήκαν δυσκολίες και μικρή ικανοποίηση από τις υπηρεσίες υγείας που προσφέρονταν όπως καθυστερήσεις, δυσκολία εξεύρεσης ραντεβού, δεν γνωρίζονταν πως υπήρχε το Κέντρο ή που βρίσκονταν και ελάχιστα άτομα από αυτά που έχουν πρόσβαση λάμβαναν προληπτικές εξετάσεις στο Κέντρο αφού η χρήση του τα τελευταία 2 χρόνια είναι αυξημένη κυρίως λόγω παροχής εξετάσεων COVID-19, εμβολιασμών και ενημέρωσης. Ακόμη αρκετά άτομα θεώρησαν πως πρέπει να δοθεί σημασία και σε άλλα προβλήματα και να μην παραγκωνίζονται λόγω COVID-19. Οπότε μελλοντικές προτάσεις για το Κέντρο Υγείας είναι να προσπαθήσει να αυξήσει την ήδη υψηλή ικανοποίηση των χρηστών και να στοχεύσει σε φοιτητές για να μάθουν περισσότερα για το Κέντρο Υγείας, τι προσφέρει και την ευκολία πρόσβασης σε αυτό.