Η επίδραση της ψηφιακής διαφήμισης και ο αποκλεισμός διαφημίσεων στο διαδίκτυο
Abstract
Tο διαδίκτυο θεωρείται το ταχύτερα αναπτυσσόμενο εργαλείο του μάρκετινγκ και η σημαντικότητα του ως διαφημιστικό μέσο είναι αναμφισβήτητη. Η ψηφιακή διαφήμιση κερδίζει έδαφος κάθε χρόνο, χάρη στα εξαιρετικά αποτελέσματα που παρέχει σε κάθε επιχείρηση καθώς είναι πιο αποτελεσματική και πιο οικονομική σε σχέση με άλλα μέσα. Τα τελευταία χρόνια, ο συνδυασμός της αναμενόμενης αύξησης της ψηφιακής διαφήμισης και της φθίνουσας αποτελεσματικότητας της έχει οδηγήσει τους καταναλωτές στη χρήση εφαρμογών αποκλεισμού διαφημίσεων (adblocking).
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή έχει ως σκοπό να διερευνήσει την επίδραση της ψηφιακής διαφήμισης και τις στάσεις και αντιλήψεις των καταναλωτών απέναντι στον αποκλεισμό διαφημίσεων στο διαδίκτυο. Στο πρώτο μέρος, ορίζεται το θεωρητικό πλαίσιο όπου αρχικά, αναλύεται η εξέλιξη της διαφήμισης, τα χαρακτηριστικά της και τα μέσα επικοινωνίας που την προβάλλουν. Στη συνέχεια, επικεντρώνεται στη ψηφιακή διαφήμιση, στα χαρακτηριστικά της, στις μορφές της διαφήμισης στο διαδίκτυο, στο φαινόμενο του αποκλεισμού διαφημίσεων, τις εφαρμογές και τους παράγοντες που οδηγούν τους καταναλωτές να αποφεύγουν τις διαφημίσεις στο διαδίκτυο. Η διερεύνηση και η ανάδειξη αυτών των παραγόντων αποτελεί σημαντικό εργαλείο και θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις στην δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Το θεωρητικό πλαίσιο στηρίζεται σε ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας με λέξεις-κλειδιά όπως διαφήμιση (advertising), ψηφιακή διαφήμιση (digital advertising) και αποκλεισμός διαφημίσεων (adblocking). Στο δεύτερο μέρος, διενεργήθηκε διαδικτυακή έρευνα και συλλέχθηκαν πρωτογενή δεδομένα από τυχαίο δείγμα 137 ατόμων. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως οι καταναλωτές παρόλο το βομβαρδισμό διαφημίσεων που δέχονται καθημερινά στο διαδίκτυο, δεν επηρεάζουν την καταναλωτική τους συμπεριφορά και την πρόθεση για αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών και χρησιμοποιούν εφαρμογές αποκλεισμού διαφημίσεων. Εν κατακλείδι, εξάγεται το συμπέρασμα ότι οι καταναλωτές πλέον αποφεύγουν όλο και περισσότερο την διαφήμιση και αυτό θέτει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της ψηφιακής διαφήμισης αλλά και ως πότε οι διαδικτυακοί πάροχοι υπηρεσιών θα μπορούν να παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες στους χρήστες.