Όψεις κριτικής παιδαγωγικής μέσα από τα αναλυτικά προγράμματα της νεότερης & σύγχρονης ιστορίας στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Abstract
Η παρούσα μελέτη έχει ως σκοπό να διερευνήσει το ζήτημα της εφαρμογής των αρχών της Κριτικής Παιδαγωγικής μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας στο πλαίσιο του ελληνικού εκπαιδευτικού συγκειμένου αλλά και τους τρόπους ανεύρεσης των όψεων των παραμέτρων που υιοθετεί η Κριτική Ανάλυση Λόγου μέσα από τα εν λόγω εγχειρίδια. Με δεδομένο ότι εντός των κόλπων της ιστορικής εκπαίδευσης στα ελληνικά σχολεία υφίσταται μία ιδιώνυμη αποτύπωση της εθνικής ταυτότητας, μέσα από την παράθεση της βιβλιογραφικής επισκόπησης, η παρούσα έρευνα έχει ως σκοπό να παραθέσει τις εθνοκεντρικές αποτυπώσεις της αντίληψης του εθνικού εαυτού σε σχέση με τον εθνικό άλλο και τη σύνδεση των παραμέτρων αυτών με ζητήματα που άπτονται των αρχών της Κριτικής Ανάλυσης του Λόγου και, εν γένει, των παραμετροποιήσεων που θέτει η Κριτική Παιδαγωγική, το πρίσμα της οποίας και ακολουθεί. Η αναφερόμενη μελέτη καθίσταται σημαντική καθώς καλείται να αναδείξει τις αποτυπώσεις εκείνες που καταγράφονται μέσα από τα σχολικά εγχειρίδια Ιστορίας της Γ΄ Γυμνασίου όπως και των δύο τελευταίων εγχειριδίων της Γ΄ Τάξης του Ενιαίου Λυκείου στο ελληνικό εκπαιδευτικό συγκείμενο. Περαιτέρω, η συνεισφορά της μελέτης αυτής, έγκειται στο γεγονός ότι αναδεικνύονται μεθοδικά θεμελιώδη ζητήματα που αναφέρονται στο πλαίσιο της κατασκευής μιας εθνοκεντρικής προσέγγισης των ιστορικών γεγονότων, μέσα από διάφορες χρονικές περιόδους που τα ίδια τα εγχειρίδια προτάσσουν και εντός των ορίων που επιτάσσει η εφαρμογή των αρχών της Κριτικής Παιδαγωγικής στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η μελέτη καταλήγει σε σχετικές εισηγήσεις ως προς την άρση των προτασσόμενων γεγονότων στη βάση της ιστορικής αληθείας και κριτικής.