Show simple item record

dc.contributor.advisorΔημουλά, Βασιλική
dc.contributor.authorΜπανιά, Χρυσούλα
dc.contributor.otherMpania, Chrysoula
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2022-08-02T08:23:08Z
dc.date.available2022-08-02T08:23:08Z
dc.date.copyright2022-08-01
dc.date.issued2021-12
dc.identifier.otherΕΓΛ/2021/00125el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/5193
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΣτην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή αναλύουμε τους τρόπους με τους οποίους αξιοποίησαν τον αρχαίο ελληνικό μύθο στα ποιήματά τους μεγάλοι Έλληνες ποιητές, όπως ο Σεφέρης, ο Ρίτσος και ο Ελύτης. Σε έναν κρίσιμο 20ο αιώνα κατά τον οποίο η ελληνική κοινωνία ταλαιπωρήθηκε από πολιτικές και κοινωνικές κρίσεις, οι ποιητές Σεφέρης, Ρίτσος και Ελύτης συνδύασαν την ευρωπαϊκή τάση της εποχής τους, τον μοντερνισμό, με την ελληνική αρχαιογνωσία ώστε να συγκρίνουν το ισχυρό ελληνικό παρελθόν με το παρακμάζον παρόν και το αβέβαιο μέλλον. Μέσα από την επιστροφή του αρχαίου μύθου στα ποιήματα της γενιάς του 30΄ θα αναπτυχθούν βασικά θέματα όπως η επιστροφή και η αναζήτηση της παράδοσης, το ανέφικτο της επιστροφής, ο επαναπατρισμός, ο νόστος, η νοσταλγία, η περιπλάνηση, η ξενιτιά, η σχέση της επιστροφής με τον θάνατο. Επίσης, θα τονιστεί η σύνθετη σχέση της αρχαιότητας με τη σύγχρονη ιστορία, αλλά και με άλλα ιστορικά στρώματα που διαπλέκονται στο έργο τους με το αρχαιοελληνικό (κυρίως το Βυζάντιο). Στο δεύτερο και τρίτο κεφάλαιο γίνεται μία σημαντική ενδοσκόπηση της γενιάς του 30΄ όσον αφορά τους παράγοντες που επηρέασαν τους λογοτέχνες να στραφούν σε νέα λογοτεχνικά ρεύματα και συγκεκριμένα στην αξιοποίηση του αρχαίου μύθου. Επίσης, αναλύονται διεξοδικά ο όροι «λογοτεχνικός μύθος» και «μυθική μέθοδος». Στο τέταρτο κεφάλαιο επικεντρωνόμαστε αποκλειστικά στην ποίηση του Σεφέρη αναλύοντας το ποίημα «Πάνω σ’ ένα ξένο στίχο» από τη συλλογή Τετράδιο Γυρισμάτων, τα αρχαιόθεμα ποιήματα «ὄνομα δ᾽ Ὀρέστης» και «Αστυάναξ» από τη συλλογή Μυθιστόρημα και το ποίημα «Ελένη» από τη συλλογή Κύπρον οὗ μ’ ἐθέσπισεν. Βασιζόμενοι στα συγκεκριμένα έργα θα δούμε τον τρόπο επιστροφής του ποιητή στον αρχαίο μύθο. Έτσι, αναλόγως θα πράξουμε και στο πέμπτο κεφάλαιο που το ενδιαφέρον στρέφεται στη συλλογή Τέταρτη Διάσταση του Ρίτσου και συγκεκριμένα στο ποίημα «Ορέστης». Θα διακρίνουμε τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης συλλογής και τον τρόπο επιστροφής του ποιητή Ρίτσου στο μύθο. Τέλος, στο έκτο κεφάλαιο γίνεται μια πιο σύντομη αναφορά στον ποιητή Ελύτη και στα ποιήματά του «Άξιον Εστί» και «Η Οδύσσεια». Παρά που η χρήση του μύθου δίνει την εντύπωση της συσκότισης της ιστορικής συγκυρίας, υποστηρίζουμε ότι καταφεύγοντας στο μύθο οι ποιητές αυτοί δείχνουν με έμμεσο τρόπο τα αδιέξοδα του παρόντος. Η χρήση του μύθου αντί για την άμεση αναφορά σε ιστορικά και πολιτικά γεγονότα παίρνει τη μορφή της κριτικής στην ιστορία, στη θέση της αναπαραγωγής της λογικής της.el_GR
dc.format.extentvi, 69 σ. ; 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΡίτσος, Γιάννης, 1909-1990el_GR
dc.subjectΕλύτης, Οδυσσέας, 1911-1996el_GR
dc.subjectΣεφέρης, Γιώργος, 1900-1971el_GR
dc.titleΗ χρήση του μύθου από τους ποιητές Σεφέρη, Ρίτσο και Ελύτηel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractIn the present postgraduate dissertation, we analyze the ways in which great Greek poets, such as Seferis, Ritsos and Elytis, used the ancient Greek myth in their poems. In a critical 20th century in which Greek society suffered from political and social crises, the poets Seferis, Ritsos and Elytis combined the European trend of their time, modernism, with Greek archeology to compare the strong Greek past with the declining one. present and the uncertain future. Through the return of the ancient myth to the poems of the 30th generation, basic issues will be developed such as the return and the search for tradition, the impossibility of return, repatriation, hunger, nostalgia, wandering, exile, the relationship of return with death. Also, the complex relationship of antiquity with modern history will be emphasized, but also with other historical layers that are intertwined in their work with the ancient Greek (mainly Byzantium). In the second and third chapters, an important introspection of the 30th generation is made regarding the factors that influenced the writers to turn to new literary currents and specifically to the exploitation of the ancient myth. Also, the terms «literary myth» and «mythical method» are analyzed in detail. In the fourth chapter we focus exclusively on the poetry of Seferis analyzing the poem «Πάνω σ’ ένα ξένο στίχο» from the collection Τετράδιο Γυρισμάτων, the ancient poems «ὄνομα δ᾽ Ὀρέστης» and «Αστυάναξ» from the collection Μυθιστόρημα and the poem «Ελένη» from the collection Κύπρον οὗ μ’ ἐθέσπισεν. Based on the specific works we will see the way the poet returns to the ancient myth. Thus, we will do the same in the fifth chapter where the interest is focused on the collection Τέταρτη Διάσταση of Ritsos and specifically on the poem «Ορέστης». We will distinguish the characteristics of this collection and the way the poet Ritsos returned to the myth. Finally, in the sixth chapter there is a shorter reference to the poet Elytis and his poems «Άξιον Εστί» and «Η Οδύσσεια». Although the use of myth gives the impression of obscuring the historical context, we argue that by resorting to myth these poets indirectly show the deadlocks of the present. The use of myth instead of direct reference to historical and political events takes the form of a critique of history, in place of the reproduction of its logic.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record