Η επίδραση περιοριστικών μέτρων λόγω μίας πανδημίας πάνω σε διάφορους περιβαλλοντικούς δείκτες σε μια περιοχή
Abstract
Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει ο πλανήτης. Είναι αποτέλεσμα των αυξημένων συγκεντρώσεων αερίων θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα κυρίως από ανθρώπινες δραστηριότητες όπως οι βιομηχανικές διεργασίες και οι μεταφορές. Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ο σημαντικότερος παράγοντας των αρνητικών επιπτώσεων στην ανθρώπινη υγεία και σχετίζεται άμεσα με την πρόωρη θνησιμότητα, αναπνευστικά προβλήματα και καρδιακές παθήσεις. Επιπλέον ευθύνεται για την κλιματική αλλαγή, τις αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία του οικοσυστήματος και την ποιότητα των κατασκευών.
Στις αρχές του 2020, η ανθρωπότητα καλέστηκε να αντιμετωπίσει τη νέα πανδημία COVID-19. Οι διάφορες κυβερνήσεις παγκοσμίως εφάρμοσαν περιοριστικά μέτρα κοινωνικής απόστασης για τον περιορισμό της μετάδοσης του ιού. Ως εκ τούτου, πολλές πόλεις παρουσίασαν βελτίωση της ποιότητας του αέρα λόγω της μειωμένης κυκλοφορίας και των πολιτικών περιορισμού. Αυτή η αλλαγή έδωσε την ευκαιρία να μελετηθεί η επίδραση των περιοριστικών μέτρων πάνω σε διάφορους περιβαλλοντικούς δείκτες.
Η μελέτη στοχεύει στην ανάλυση των αλλαγών στα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων στην Κύπρο. Τα μέτρα τέθηκαν σε ισχύ από τις 13 Μαρτίου 2020, λίγες ημέρες μετά την επιβεβαίωση του πρώτου κρούσματος από τον ιό COVID-19. Η μελέτη αναλύει τα δεδομένα από διαφορετικούς σταθμούς παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα στην Κύπρο προκειμένου να εκτιμήσει τις διακυμάνσεις στις συγκεντρώσεις των ατμοσφαιρικών ρύπων κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν συγκρίθηκαν με τις μηνιαίες τιμές εκπομπών του προηγούμενου έτους.
Από τα αποτελέσματα συμπεραίνουμε ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου των περιοριστικών μέτρων, στους σταθμούς παρακολούθησης της ποιότητας της κυκλοφορίας σημειώθηκε σημαντική μείωση των οξειδίων του αζώτου, NOx, NO και NO2 (65,07%, 75,20% και 59,67% αντίστοιχα). Χαμηλότερη μείωση παρατηρήθηκε στα επίπεδα συγκεντρώσεων μονοξειδίου του άνθρακα, CO (28,50%) και βενζολίου C6H6 (58,34%). Οι συγκεντρώσεις διοξειδίου του θείου (SO2) δεν έδειξαν σημαντικές μειώσεις ενώ τα επίπεδα όζοντος (Ο3) αυξήθηκαν. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η ποιότητα του αέρα σχετίζεται άμεσα με τις μεταφορές και απαιτούνται περαιτέρω στρατηγικοί σχεδιασμοί σε επίπεδο κράτους για την κατανομή του όγκου της κυκλοφορίας και την προώθηση των δημόσιων μεταφορών καθώς και τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων.