Στρατηγική ανάπτυξης μικρομεσαίων τουριστικών και ξενοδοχειακών επιχειρήσεων
Επιτομή
Συχνά ακούγετε στη χώρα μας ότι ο τουρισμός είναι η ατμομηχανή της εθνικής οικονομίας. Πράγματι η συνολική συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ το 2018 έφθασε στο 30,9% και στην συνολική απασχόληση στο 25,9% (ΙΝΣΕΤΕ). Τα τελευταία χρόνια η χώρα μας κυριολεκτικά απογειώθηκε ως τουριστικός προορισμός και από την 17η θέση της παγκόσμιας κατάταξης το 2012, βρέθηκε στην 13η θέση το 2018, με βάση τις αφίξεις τουριστών. Η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων είναι μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις διάσπαρτες σε όλη την επικράτεια ακόμη και σε ακριτικά νησιά μας. Πρόκειται κυρίως για οικογενειακές επιχειρήσεις, με μακροχρόνια παρουσία στον τουρισμό, που λειτουργούν εμπειρικά και ευκαιριακά στα στενά πλαίσια της τοπικής οικονομίας τους. Όμως οι επιχειρήσεις αυτές θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα φυτώριο δημιουργίας και ανάπτυξης επιχειρήσεων εάν άλλαζαν τρόπο σκέψης και κουλτούρα. Η εφαρμογή των λειτουργιών του μάνατζμεντ και ο στρατηγικός σχεδιασμός, σε συνδυασμό με τη θετική προοπτική του τουρισμού, θα μπορούσε να είναι το εφαλτήριο για την ανάπτυξη τους. Ο στόχος του Ελληνικού τουρισμού για την πρώτη δεκάδα της παγκόσμιας κατάταξης είναι ορατός. Όμως ο διεθνής ανταγωνισμός είναι σκληρός και θα πρέπει να πραγματοποιηθούν οι αναγκαίες επενδύσεις, βελτιώσεις υποδομών και αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών, σημεία που υστερούν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του τουρισμού. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και η προσέλκυση επισκεπτών υψηλής καταναλωτικής δυνατότητας είναι στόχοι που μπορούν να επιτευχθούν. Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού είναι ένα πεδίο που η χώρα μας, για πολλούς λόγους, έχει δυνατότητα να διεκδικήσει σημαντικό μερίδιο. Οι μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις μπορούν να συμβάλουν αποφασιστικά στην προσπάθεια αυτή αναβαθμίζοντας τις υποδομές τους και βελτιώνοντας τις υπηρεσίες τους αλλά κυρίως με νέες ιδέες, όραμα, στρατηγικό σχεδιασμό και σύγχρονο τρόπο διοίκησης (μάνατζμεντ).