Εταιρική κοινωνική ευθύνη στον Ευρωπαϊκό ξενοδοχειακό τομέα. Η περίπτωση της Κύπρου και της Κρήτης
Abstract
Σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι η μελέτη της εφαρμογής πολιτικής Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στην Ξενοδοχειακή Βιομηχανία και ειδικότερα η διερεύνηση της εφαρμογής τέτοιων πρακτικών σε δύο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου, την Κύπρο και την Κρήτη. Η εφαρμογή και η αποτελεσματικότητα τέτοιων πρακτικών στην αειφόρο ανάπτυξη των εταιρειών έχει μελετηθεί και αποδειχθεί εκτενέστερα στην βιβλιογραφία. Ειδικότερα, πολλοί μελετητές έχουν επικεντρωθεί στις πρακτικές αυτές που εφαρμόζονται ή θα έπρεπε να εφαρμόζονται από ξενοδοχειακές μονάδες ,τον αντίκτυπο και τη σημασία εφαρμογής αυτών, σε αυτό το ζωτικής σημασίας τομέα για την οικονομία μιας χώρας.
Η παρούσα έρευνα μελετά τις πρακτικές ΕΚΕ στις οποίες επικεντρώνονται οι ξενοδοχειακές μονάδες τεσσάρων και πέντε αστέρων στην Κύπρο και στην Κρήτη όπως αυτές γνωστοποιούνται στις επίσημες ιστοσελίδες των ξενοδοχείων. Με την βοήθεια της μεθόδου ανάλυσης περιεχομένου (content analysis) έγινε έρευνα στις επίσημες ιστοσελίδες 40 συνολικά ξενοδοχειακών μονάδων (20 στην Κύπρο και 20 στην Κρήτη) μέσω της οποίας διερευνήθηκαν οι πρακτικές που εφαρμόζονται σε σχέση με το περιβάλλον, την τοπική κοινωνία και τους εργαζομένους των ξενοδοχείων. Στη συνέχεια έγινε ανάλυση των αποτελεσμάτων μέσω του στατιστικού πακέτου SPSS .
Mέσω της ανάλυσης συσχετίσεων αναφορικά με την κατηγορία της ξενοδοχειακής μονάδας και της τοποθεσίας αυτής μπόρεσαν να εξαχθούν συμπεράσματα σχετικά με τις δημοφιλέστερες πρακτικές ΕΚΕ που εφαρμόζονται στις υπό μελέτη ξενοδοχειακές μονάδες αλλά και να γίνει σύγκριση αυτών των αποτελεσμάτων. Η ερευνά κλείνει εξάγοντας συμπεράσματα όπου φαίνεται ότι οι ξενοδοχειακές μονάδες στην πλειονότητά τους και κυρίως της κατηγορίας 5 αστέρων είναι ευαισθητοποιημένες στην εφαρμογή ενεργειών προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και στήριξης της τοπικής κοινωνίας ενώ οι λιγότερο εφαρμοζόμενες πρακτικές ΕΚΕ αφορούν τους εργαζομένους. Τέλος καταγράφονται μελλοντικές προτάσεις ΕΚΕ που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν από τις ξενοδοχειακές μονάδες για ένα πιο ολοκληρωμένο πρόγραμμα λειτουργίας των επιχειρήσεων αλλά και κίνητρα εφαρμογής τέτοιων πρακτικών κυρίως στις ξενοδοχειακές μονάδες 4 αστέρων.