Ο βαθμός ευαισθητοποίησης των Κύπριων καταναλωτών για τα δικαιώματά τους
Abstract
Η παρούσα μελέτη στοχεύει στο να διαπιστώσει το βαθμό ευαισθητοποίησης των Κύπριων καταναλωτών για τα δικαιώματά τους καθώς επίσης και αν υποβάλλονται παράπονα από αυτούς στην αρμόδια υπηρεσία. Για το σκοπό αυτό συλλέχθηκαν πρωτογενή δεδομένα μέσω ερωτηματολογίου από τυχαίο δείγμα 170 ατόμων και δευτερογενή δεδομένα από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή της Κύπρου. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι Κύπριοι καταναλωτές παρόλο που έχουν την πεποίθηση ότι γνωρίζουν «Λίγο» τα καταναλωτικά τους δικαιώματα, εντούτοις απέδειξαν με τις απαντήσεις που έδωσαν στις μελέτες περίπτωσης ότι τα γνωρίζουν αρκετά καλά. Περαιτέρω, ένα μεγάλο ποσοστό των Κυπρίων καταναλωτών είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται παραβιάσεις που γίνονται ως προς τα καταναλωτικά τους δικαιώματα με κυριότερο τρόπο αντίδρασης την έκφραση του παραπόνου τους στον υπεύθυνο του καταστήματος. Μάλιστα ο βαθμός ευαισθητοποίησης τους προς τα καταναλωτικά τους δικαιώματα δεν επηρεάζεται από παράγοντες όπως είναι το φύλο και το μορφωτικό επίπεδο, αλλά από τον παράγοντα ηλικία αφού όπως διαφαίνεται είναι πιο ισχυρός στις ηλικίες από 25 μέχρι και 45 χρονών. Ως προς το αν υποβάλλονται παράπονα προς την αρμόδια υπηρεσία, τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι αυτό γίνεται από ένα μικρό ποσοστό ατόμων. Οι κυριότεροι λόγοι που αποτρέπουν τους Κύπριους καταναλωτές να υποβάλλουν παράπονο είναι οι πεποιθήσεις τους ότι δεν θα γίνει κάτι έστω και αν υποβάλουν παράπονο καθώς επίσης και ότι η εκδίκαση των υποθέσεων γίνεται με αργούς ρυθμούς.