Ψηφιακός μετασχηματισμός στον τραπεζικό τομέα
Abstract
Στην μεταπτυχιακή διατριβή αυτή εξετάστηκε ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον Τραπεζικό τομέα. Το θέμα του ψηφιακού μετασχηματισμού συγκαταλέγεται τα τελευταία χρόνια μέσα στις προτεραιότητες της οικονομίας, των επιχειρήσεων αλλά κυρίως των οργανισμών που ασχολούνται με τις τραπεζικές υπηρεσίες. Έχει δημιουργηθεί μια νέα πραγματικότητα, με πολλές εταιρείες να επικεντρώνονται στην ανάπτυξη νέων λύσεων για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες αυτές (Fintech companies) και οι ίδιες οι Τράπεζες αλλάζουν διαδικασίες και συστήματα για να είναι πιο ευέλικτες. Η πανδημία του Covid-19 έδωσε άλλη δυναμική στο συγκεκριμένο θέμα και κατέστησε τον ψηφιακό μετασχηματισμό απαραίτητο και προτεραιότητα για την επιβίωση και την ανταγωνιστικότητα των Τραπεζών.
Η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι μια συνεχόμενη προσπάθεια καθώς οι τεχνολογίες βελτιώνονται και αλλάζουν συνεχώς, δίνοντας την ευκαιρία να εμφανιστούν νέες υπηρεσίες που θα απαιτούν και πάλι συνεχή αναβάθμιση και υποστήριξη. Πρόκληση για τις Τράπεζες είναι, εκτός από το κόστος και την αναδιοργάνωση που χρειάζονται, η ασφάλεια των συναλλαγών και η διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των πελατών τους. Οι Τράπεζες πρέπει να καταρτίσουν μια λεπτομερή στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού και η υλοποίηση του να αποτελείται από επαγγελματικές ομάδες που μπορούν εύκολα να μετατρέψουν ιδέες σε πραγματικότητα με το πιο πρόσφατο λογισμικό και τα διαθέσιμα εργαλεία.
Στο πρώτο και δεύτερο κεφάλαιο γίνεται εισαγωγή και παρουσίαση της έννοιας του ψηφιακού μετασχηματισμού, ορισμοί που σχετίζονται με αυτόν και παρουσιάζονται τεχνολογίες που πρωταγωνιστούν στην υλοποίηση αυτού σήμερα. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται μια ανάλυση στις υπάρχουσες προκλήσεις της υλοποίησης του ψηφιακού μετασχηματισμού στον Τραπεζικό τομέα και αναλύονται τα κύρια πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα που υπάρχουν. Στο τέταρτο κεφάλαιο ακολουθεί έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου όσο αφορά τις απόψεις πελατών/χρηστών διαφόρων Τραπεζικών οργανισμών στην Κύπρο σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό και γίνεται στατιστική ανάλυση και σύγκριση των αποτελεσμάτων, χρησιμοποιώντας το στατιστικό πρόγραμμα SPSS. Τέλος, στο πέμπτο κεφάλαιο της παρούσας διπλωματικής εργασίας γίνεται αναφορά στις δύο μεγαλύτερές τράπεζες της Κύπρου, και στις τεχνολογίες που ανέπτυξαν. Ταυτόχρονα γίνεται αναφορά στην Τράπεζα Αναπτύξεως Κύπρου (CDB Bank) στην οποία ο συγγραφέας της έρευνας εργάζεται και παρατίθεται συνέντευξη σχετικά με το θέμα, από τον Head of Operations της συγκεκριμένης τράπεζας.