Η γέννηση και η εξέλιξη του Κυπριώτικου σκέτς από τη γέννηση του μέχρι σήμερα
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εστιάζει στην εξέλιξη του κυπριώτικου σκετς, από τη γέννησή του το 1953 μέχρι σήμερα και στο ρόλο που διαδραμάτισε για τη διατήρηση της παράδοσης αλλά και της κυπριακής διαλέκτου. Εκτενής αναφορά γίνεται στη διαδρομή που ακολούθησε το σκετς από το ραδιόφωνο στην τηλεόραση και τη σκηνή. Εστιάζει τόσο στην ιστορική αναδρομή όσον και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τη θεματολογία, τη σκηνοθεσία και τη σκηνογραφία. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η θεματολογία η οποία αλλάζει ανάλογα με τις πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές του τόπου. Ενώ γενικά το κυπριώτικο σκετς έχει ηθογραφικό χαρακτήρα και τα θέματά του περιστρέφονται γύρω από τον τρόπο ζωής στην ύπαιθρο, οι συγγραφείς δεν μένουν ασυγκίνητοι από μεγάλα γεγονότα όπως η τουρκική εισβολή, η κατοχή και η προσφυγοποίηση μεγάλου μέρους του πληθυσμού.
Σε ξεχωριστό κεφάλαιο εξετάζεται η πρόσληψη του κυπριώτικου σκετς από το κοινό και η παράλληλη πορεία του με τις ιστορικές και κοινωνικές εξελίξεις του τόπου.
Μέσα από τα σκετς, παρακολουθούμε και την εξέλιξη αλλά και αστικοποίηση της κυπριακής διαλέκτου. Στα έργα των πρώτων δεκαετιών, οι συγγραφείς χρησιμοποιούσαν τη γλώσσα την οποία μιλούσαν στα χωριά, με τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής. Όσο περνούν τα χρόνια, διαπιστώνεται διαφοροποίηση με κάποιες λέξεις να έχουν εντελώς εξαφανιστεί.
Η έρευνα έγινε μέσω της υπάρχουσας βιβλιογραφίας, από οπτικοακουστικό υλικό το οποίο εξασφαλίστηκε τόσο από το Αρχείο του Ραδιοφωνικού Ιδρύματος Κύπρου όσο και από τα Αρχεία του Θεατρικού Μουσείου, του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου και Θεατρικών Σκηνών του τόπου. Πληροφορίες αντλήθηκαν και από προσωπικές συνεντεύξεις τις οποίες έδωσαν στη γράφουσα συγγραφείς, σκηνοθέτες και ηθοποιοί.
Η παρούσα διατριβή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου με κατεύθυνση την Υποκριτική και Σκηνοθεσία.