Η εφαρμογή θεατροπαιδαγωγικών δράσεων για παιδιά και εφήβους ως μέρος της αναπτυξιακής στρατηγικής θεατρικών οργανισμών σε περίοδο οικονομικής ύφεσης (2009-2019) στην Ελλάδα: Η περίπτωση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Θεάτρου Πόρτα
Abstract
Η παρούσα μελέτη εστιάζει στο θεματικό πεδίο της πολιτιστικής πολιτικής και ανάπτυξης με κεντρικό άξονα τη διαχείριση θεατρικών οργανισμών σε εποχή οικονομικής κρίσης. Επιπλέον διερευνήθηκαν τα προσφερόμενα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Θεάτρου Πόρτα, σε μια προσπάθεια να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητά αναφορικά με την ανάπτυξη επικοινωνιακών στρατηγικών. Το πρώτο ερευνητικό ερώτημα σχετικά με την εκπαιδευτική στρατηγική των θεάτρων εξέτασε το πώς επηρεάστηκε η διεξαγωγή θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων στα χρόνια της οικονομικής κρίσης που ξεκίνησε το 2009 στην Ελλάδα. Το δεύτερο ερώτημα ανέλυσε τη συνεισφορά των θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων στη δημιουργία ενός αναγνωρίσιμου brand και αν αυτό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του κοινού. Η μέθοδος που εφαρμόστηκε ήταν η συλλογή πληροφοριών από δευτερεύουσες πηγές όπως είναι η βιβλιογραφία και οι ιστοσελίδες που αφορούν αφενός στη σχέση θεάτρου και εκπαίδευσης, αφετέρου στην αναγκαιότητα εφαρμογής πολιτιστικής διαχείρισης στις θεατρικές επιχειρήσεις. Ακολούθησε ποιοτική έρευνα υπό τη μορφή ημι-δομημένων συνεντεύξεων με συντελεστές του ΚΘΒΕ και Πόρτα. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι παρά τις δυσκολίες, τα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΚΘΒΕ και του Θεάτρου Πόρτα ήταν επιτυχή κι αποτέλεσαν μοχλό ανάπτυξης τόσο ως προς την επικοινωνιακή τους πολιτική, αλλά και ως προς την οικονομική τους βιωσιμότητα.