Οι ζωντανοί νεκροί χαρακτήρες και το Γκροτέσκο στα έργα Περιμένοντας τον Γκοντό, Τέλος Παιχνιδιού και Ευτυχισμένες Μέρες του Σάμιουελ Μπέκετ
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή έχει ως στόχο να αναδείξει την παρουσία της έννοιας του θανάτου αλλά και τη χρήση του γκροτέσκο στα έργα Περιμένοντας τον Γκοντό, Τέλος Παιχνιδιού και Ευτυχισμένες Μέρες του Σάμιουελ Μπέκετ.
Στο πρώτο μέρος παρατίθενται δυο εισαγωγικά κεφάλαια γενικής ανασκόπησης που αφορούν τη δραματουργία και τα δραματικά πρόσωπα του Σάμιουελ Μπέκετ. Σκοπός τους είναι να προετοιμάσουν το έδαφος για το κύριο θέμα της εργασίας αναγνωρίζοντας τους συντελεστές επιρροής και τα χαρακτηριστικά του συγγραφέα όπου συμβάλουν στη ανάδειξη των βασικών ζητημάτων των έργων.
Ακολουθεί ανά κεφάλαιο, μία ανάλυση για κάθε ένα από τα προαναφερθέντα έργα, με αναφορές στα ίδια τα κείμενα. Το μεταφυσικό, υπαρξιακό άγχος, κοινός παρανομαστής και στα τρία αυτά έργα του Μπέκετ, προσδίδει στους πρωταγωνιστές του μια ιδιάζουσα συμπεριφορά αναμονής. Οι χαρακτήρες εκπροσωπούν μια σκιά του εαυτού τους, με νοσηρή αντιμετώπιση της πραγματικότητας που βιώνουν και σαφέστατα με μία τετελεσμένη αντίληψη προς την αναζωπύρωση της ζωής τους. Τα παραπάνω στοιχεία οδηγούν στον χαρακτηρισμό «ζωντανοί-νεκροί».
Το τελευταίο κεφάλαιο αφορά μία ανάλυση του γκροτέσκο ύφους που ενυπάρχει στα παραπάνω έργα και εστιάζει στο πώς αυτό συνδέεται με την τραγικότητα, σε πείσμα της «ελαφριάς» ατμόσφαιρας τους που επιχειρεί να αποδώσει ο συγγραφέας.