Μάλτα και Κύπρος: Νησιά της Μεσογείου ενώπιον γεωπολιτικών και πολιτισμικών προκλήσεων. Αποτύπωση ζητημάτων ταυτότητας στην πολιτιστική παραγωγή μετά την ανεξαρτησίας τους
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2021-04Συγγραφέας
Ράπτη, Αικατερίνη
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η διερεύνηση ζητημάτων ταυτότητας στην πολιτιστική παραγωγή δυο νησιωτικών κρατών, της Κύπρου και της Μάλτας, μετά την ανεξαρτησία τους. Η έρευνα στηρίζεται κατά κύριο λόγο σε βιβλιογραφική μελέτη και τοποθετείται στο ευρύτερο ερευνητικό πεδίο που αφορά σε ζητήματα εθνικής ταυτότητας μέσα από το πρίσμα σύγχρονων μετα-αποικιοκρατικών θεωριών και θεωριών ταυτότητας. Για τη διερεύνηση των τρόπων με τους οποίους η πολιτιστική παραγωγή δύο μετα-αποικιοκρατικών χωρών επαναδιαπραγματεύεται εθνικά, πολιτικά και ιδεολογικά αφηγήματα, μελετήθηκε το έργο τεσσάρων εικαστικών: των Αδαμάντιου Διαμαντή και Χριστόφορου Σάββα για την περίπτωση της Κύπρου, και των Emvin Cremona και Antoine Camilleri για την περίπτωση της Μάλτας. Το έργο των Ελληνοκύπριων καλλιτεχνών κινείται στον ιδεολογικό άξονα του διπόλου «ελληνοκεντρισμός – κυπροκεντρισμός», αντιπροσωπεύοντας την ανάγκη του κυπριακού λαού για αυτοπροσδιορισμό, μέσα από μια αδιάκοπη αναζήτηση μιας συλλογικής ταυτότητας. Αντίστοιχα, το έργο των Μαλτέζων καλλιτεχνών επηρεάστηκε από την Καθολική Εκκλησία και τις πολιτικές τάσεις που επικρατούσαν στο νησί. Και στην περίπτωση των καλλιτεχνών αυτών ενυπάρχει ένα ιδεολογικό δίπολο, αυτό του «ιταλοκεντρισμού – αγγλοκεντρισμού», το οποίο είχε ως αποτέλεσμα κάτι το «ενδιάμεσο» - betwixt and between – ένα υβρίδιο, δηλαδή, που δημιουργήθηκε από τις δύο ανταγωνιστικές αφηγήσεις ταυτότητας. Η εξέταση των έργων των δημιουργών αυτών μέσα από το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της εποχής που δημιουργήθηκαν επιτρέπει τον εντοπισμό συνδέσεων ανάμεσα στην πολιτιστική παραγωγή και τις ιδεολογικές τάσεις και ταυτίσεις που επικρατούσαν στις δυο χώρες από την ανεξαρτησία τους και έπειτα.
Σχετικά αντικείμενα
Εμφάνιση αντικειμένων σχετικά με τον τίτλο, συγγραφέα, δημιουργό και θέμα.
-
Η πολιτιστική παραγωγή κατά την περίοδο του lockdown και ο ρόλος των ψηφιακών εργαλείων στην μετά-COVID εποχή
Ανδρέου, Ιωάννης (Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, 2022-04)Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι συνεισφέροντας σε μια ευρύτερη διεπιστημονική συζήτηση, να περιγράψει:α) αφενός το πλαίσιο της πολιτιστικής πραγματικότητας όπως αυτή βιώνεται μέσα από την γενικότητα της εμπειρίας της ... -
"Αρχαιολογικό Κτηματολογικό": Καταγραφή μουσείων, μνημείων, αρχαιολογικών χώρων και ιστορικών τόπων. Ανάγκη προστασίας και προώθησης της πολιτιστικής κληρονομιάς
Ντάση, Μαρία (Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, 2017-12)Η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί την κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη της κοινωνίας. Η ανάπτυξη αυτή μπορεί να είναι οικονομική, κοινωνική και πνευματική. Με δεδομένη τη μεγάλη της συμβολή στη σύγχρονη εποχή, το έργο ... -
Η άϋλη πολιτιστική κληρονομιά και η σημασία των νέων τεχνολογιών στη διαφύλαξή της. Το πανηγύρι της Ζωοδόχου Πηγής και ο Χορός του Ζάμαντα στην Πεντάπολη Σερρών ως μελέτη περίπτωσης. Οι προοπτικές μιας τοπικής τουριστικής πολιτικής
Μελισσά, Ελένη (2017-09-05)Η πολιτιστική έκφραση δεν περιορίζεται στην αρχιτεκτονική, τα μνημεία ή τις συλλογές εκθεμάτων. Περιλαμβάνει επίσης άυλες ζωντανές εκφράσεις που προϋποθέτουν γνώση και δεξιότητες, όπως η μουσική, ο χορός, το τραγούδι και ...