Πρακτικές ηγεσίας στη διαχείριση κρίσεων
Abstract
Στο σύγχρονο επιχειρησιακό περιβάλλον η πιθανότητα για μια επιχείρηση να βρεθεί αντιμέτωπη με μια κατάσταση κρίσης έχει μετατραπεί σε βεβαιότητα. Οι ηγέτες των οργανισμών ή επιχειρήσεων αναλαμβάνουν την ευθύνη για τη διαχείριση των κρίσεων και τη λήψη δύσκολων αποφάσεων σε συνθήκες πίεσης χρόνου. Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή επιχειρεί να διερευνήσει το ρόλο και τη συμπεριφορά των ηγετών-μάνατζερς κατά τη διάρκεια διαχείρισης κρίσεων στους οργανισμούς-επιχειρήσεις. Παράλληλα, μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και την ανάλυση ιστορικών παραδειγμάτων παρουσιάζονται βασικές πρακτικές που χρησιμοποιούν οι ηγέτες στη διαχείριση των κρίσεων. Στην εργασία περιλαμβάνεται η ανάλυση των εννοιών της κρίσης και της ηγεσίας, των σταδίων διαχείρισης κρίσεων και της διαδικασίας λήψης αποφάσεων σε ένα απρόβλεπτο περιβάλλον.
Το ερευνητικό μέρος της εργασίας πραγματοποιήθηκε με ποιοτική έρευνα. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις με διοικητικά στελέχη επιχειρήσεων – οργανισμών, των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και του αθλητισμού, τα οποία έχουν έρθει αντιμέτωπα με τη διαχείριση μίας κρίσης. Βασικό συμπέρασμα της εργασίας είναι ότι οι αποτελεσματικοί ηγέτες είναι αυτοί που για τη διαχείριση μιας κρίσης βασίζονται στις ανθρώπινες σχέσεις και στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, ενώ παράλληλα επενδύουν στο σχεδιασμό συστημάτων διαχείρισης και πρωτίστως πρόληψης των κρίσεων. Οι αληθινοί ηγέτες είναι αισιόδοξοι, δίνουν κίνητρα στο προσωπικό τους και είναι δεκτικοί σε νέες ιδέες. Εκμεταλλεύονται μια κρίση και τη μετατρέπουν σε ευκαιρία για βελτίωση, προσαρμογή και αλλαγή νοοτροπίας, ώστε μέσα από αυτή τη διαδικασία να αναδυθεί ένας καλύτερος οργανισμός.