Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στη διαμόρφωση ηγετικών χαρακτηριστικών των προϊσταμένων οργανικών μονάδων του δημόσιου/ιδιωτικού φορέα
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία αποσκοπεί στη μελέτη του ρόλου της συναισθηματικής νοημοσύνης στη διαμόρφωση των ηγετικών χαρακτηριστικών των προϊσταμένων οργανικών μονάδων τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό φορέα. Προκειμένου να επιτευχθεί ο παραπάνω σκοπός θα γίνει μια λεπτομερής παρουσίαση στα βασικά στοιχεία της παγκόσμιας βιβλιογραφίας που αφορούν τα χαρακτηριστικά της συναισθηματικής νοημοσύνης, τα ηγετικά χαρακτηριστικά καθώς και της συσχέτισης που υπάρχει ανάμεσα τους. Πιο αναλυτικά, στο θεωρητικό μέρος της εργασίας παρουσιάζονται αναλυτικά ορισμοί, ιστορική ανασκόπηση, θεωρητικά μοντέλα καθώς και μοντέλα μέτρησης που αφορούν τη συναισθηματική νοημοσύνη. Επιπρόσθετα, αναφέρονται ορισμοί και απόψεις για την ηγεσία, διαφορές μεταξύ της ηγεσίας και μάνατζμεντ, παραδοσιακές και σύγχρονες θεωρίες αλλά και στυλ ηγεσίας. Ολοκληρώνοντας το θεωρητικό πλαίσιο παρουσιάζονται θεωρητικά μοντέλα αλλά και πρακτικοί κανόνες σχετικά με τη συσχέτιση της συναισθηματικής νοημοσύνης στον εργασιακό χώρο αλλά και με τη συσχέτισή της με τα χαρακτηριστικά τα οποία πρέπει να διαθέτει ένας ηγέτης. Το δεύτερο μέρος της εργασίας περιέχει το ερευνητικό τμήμα. Βασικό εργαλείο έρευνας της συσχέτισης μεταξύ της συναισθηματικής νοημοσύνης και των ηγετικών χαρακτηριστικών αποτελεί το ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο της εργασίας περιέχει τρία μέρη, ένα για τα δημογραφικά στοιχεία, ένα για τα χαρακτηριστικά της συναισθηματικής νοημοσύνης και ένα για τα ηγετικά χαρακτηριστικά. Τα αποτελέσματα της έρευνας θα αναδείξουν τυχούσα συσχέτιση μεταξύ της συναισθηματικής νοημοσύνης και των ηγετικών χαρακτηριστικών καθώς και διαφοροποιήσεις στα χαρακτηριστικά των προϊσταμένων ανάμεσα στους προϊστάμενους του δημοσίου τομέα σε σχέση με αυτούς του ιδιωτικού. Τέλος, θα ανιχνευθεί οποιαδήποτε διαφοροποίηση των προαναφερθέντων χαρακτηριστικών των προϊσταμένων σε σχέση με τα δημογραφικά τους στοιχεία (φύλο, ηλικία, επίπεδο σπουδών, οικογενειακή κατάσταση, εισόδημα). Συμπερασματικά, θα γίνουν προτάσεις για περαιτέρω μελέτη και μελλοντικές έρευνες.