Πως επηρεάζεται η επιλογή των καταναλωτών από την πράσινη επιχειρηματικότητα - Το παράδειγμα των σημείων πώλησης καφέ - ροφημάτων από καταστήματα δίχως πλαστικό (Plastic free)
Abstract
Όπως όλα αλλάζουν και τίποτα δε μένει σταθερό έτσι συμβαίνει και με την οικονομία. Οι ως τώρα ανθρώπινες συνήθειες και η ως τώρα πάγια οικονομική προσέγγιση δεν έδιναν στο περιβάλλον και στις επόμενες γενεές την προσοχή και την προστασία που θα έπρεπε. Πλέον, σε παγκόσμιο επίπεδο γίνονται προσπάθειες ώστε να αλλάξει η οικονομία και να γίνει πιο πράσινη από ότι ήταν και είναι. Προφανώς αυτό είναι μια εξέλιξη της μορφής της οικονομίας και μια απόρροια των ανθρώπινων δραστηριοτήτων.
Ο στόχος αυτής της πτυχιακής εργασίας είναι να αναδείξει τη σημαντικότητα της πράσινης αυτής στροφής μέσα από την πράσινη οικονομία, την αειφόρο ανάπτυξη, την πράσινη επιχειρηματικότητα και την πράσινη κατανάλωση και να ερευνήσει τους παράγοντες εκείνους οι οποίοι παρά της γνώση για τα παραπάνω θεματα θα επηρέαζαν μια καταναλωτική απόφαση προς αυτή την πλευρά ή προς τη μη πράσινη πλευρά της οικονομίας.
Θα χρησιμοποιήσουμε και θα ερευνήσουμε το παράδειγμα καταστημάτων πώλησης καφέ, ροφημάτων, κτλ. για να δούμε πώς μέσα από την καθημερινή προ – Covid19 καταναλωτική συμπεριφορά τους οι καταναλωτές ανταποκρίνονται ή όχι στη στροφή αυτή αλλά και επίσης τους παράγοντες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά αυτή. Είναι η ενημέρωση αρκετή για να ορίσει μια καταναλωτική απόφαση και συμπεριφορά; Είναι επαρκής η πληροφόρηση γύρω από τα παράπανω θέματα;
Για την περαίωση της εργασίας έγινε χρήση της αντίστοιχης ακαδημα’ι’κής βιβλιογραφίας αλλά και επίσης δημιουργήθηκε ένα ερωτηματολόγιο για να ενισχύσει την εξακρίβωση των συμπερασμάτων. Το ερωτηματολόγιο (στα αγγλικα και στα ελληνικά) διαμοιράστηκε σε Ολλανδία, Γαλλία, Ελλάδα και Κύπρο οπότε μια πιο πλήρης και όχι μόνο τοπική εικόνα καταναλωτικών συμπεριφορών διαμορφώθηκε.
Τα κύρια συμπεράσματα αυτής της έρευνας είναι ότι αρχικά πρόκειται για ένα περίπλοκο ζήτημα το οποίο απαιτεί συνδυασμό δράσεων σε πολύπλευρο επίπεδο (κράτος, καταναλωτές, επιχειρήσεις). Μεταξύ άλλων, απαιτείται καλύτερη παροχή πληροφόρησης προς την κοινωνία όσον αφορά την πράσινη οικονομία. Επίσης, φαίνεται ότι οι παράγοντες της τιμής, της απόστασης και της ποιότητας των προ’ι’όντων έχουν ένα σημαντικό αντίκτυπο στις αποφάσεις των καταναλωτών.
Το κράτος πρέπει να στηρίξει την πράσινη επιχειρηματικότητα με οικονομικά και όχι μόνο μέσα αλλά και μέσω της παροχής ενημέρωσης, με τη θέσπιση της κατάλληλης νομοθεσίας και νομοθετικού πλαισίου ,κτλ.) αλλά και επίσης να ενημερώσει το καταναλωτικό κοινό για τις δικές του ευθύνες. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να έρθουν αντιμέτωπες με τις δικές τους ευθύνες αλλά και να ανταποκριθούν στις ταχείες αλλαγές της οικονομίας και τέλος οι καταναλωτές πρέπει να αναζητήσουν την πληροφορία και να στηρίξουν την εκάστοτε αλλαγή που χρειάζεται ή απλά να δείξουν αυτοί την πορεία που πρέπει να ακολουθηθεί μέσω των επιλογών τους.